Best Worst Movie – Recension

Mr. America a.k.a Tandläkaren

”Troll 2” har 0% i fräschör på Rotten Tomatoes.

Den har 2.1 av 10 i medelbetyg på imdb.

Ett tag ”toppade” den imdbs bottenlista

Filmen kallas ofta ”den sämsta film som nånsin har gjorts”. Vi på Onyanserat föredrar att kalla den för ”den kallaste film som nånsin gjorts”.

”Troll 2” från 1989 har kultstatus och specialvisningarna i USA är alltid utsålda. ”Best Worst Movie” är en dokumentär om den märkliga reaktion som uppstått kring filmen, eller kanske snarare fenomenet, ”Troll 2”.

Den första vi möter är George Hardy. Han är en glad gamäng och dessutom en synnerligen populär tandläkare i det lilla redneck-samhället i Alabama. Alla som intervjuas intygar vilken reko kille George är. Inte ens hans ex-fru har något ont att säga. George spelade huvudrollen i ”Troll 2”, men filmen har sedan länge fallit glömska. Tills nu. Hans patienter börjar känna igen honom och han blir snabbt varse om att det finns en stor undergroundrörelse som regelbundet visar ”Troll 2” och anordnar konvent och fester runt om i hela världen. Michael Paul Stephenson, som spelade Georges son i ”Troll 2”, bestämmer sig för att göra en dokumentär om detta något otippade fenomen.

Filmteamet följer med de överrumplade skådespelarna när de blir inbjudna till visningarna. De berättar anekdoter som river ner applåder och skratt. De drar favoritrepliker och intygar att det är en sann ära att fått medverka i den ”sämsta film som nånsin gjorts”. De skriver autografer och sveps med i en märklig form av pseudokändisskap. Allt är härligt, roligt och gjort med glimten i ögat, både från filmare, skådespelare och publik.

Troll 2

Filmarna får även tag på den excentriska regissören bakom ”Troll 2”, italienaren Claudio Fragasso. Han förstår inte alls de negativa reaktionerna och blir uppriktigt sårad när folk skrattar på fel ställen. Han tycker fortfarande att filmen blev exakt som han hade tänkt sig och ser plågad ut när han får ironiska frågor från publiken. Han tycker att skådespelarna är svekfulla som hånar hans film, när det är just på grund av ”Troll 2” som de överhuvudtaget får stå där på scenen och skriva autografer. (Problemet är att Claudio själv är så arrogant att man ändå inte tycker synd om honom.)

Gravallvarligt beskriver han handlingen, där troll, som är vegetarianer, lurar människor att dricka en trolldryck som gör att det börjar växa grenar och löv från deras kroppar. Trollen äter sedan upp människorna. Det är också lite rörande att höra klipparen berätta om att filmen var före sin tid och blev helt missförstådd när den kom. Enligt honom banade ”Troll 2” vägen för Harry Potters framgångar.

”Best Worst Movie” berör även frågan om det oförtjänta kändisskapet och hur svårt det är att hantera situationen när stjärnglansen börjar falna. Jag drar paralleller till våra egna avdankande dokusåpastjärnor, som dystert står och tappar upp öl bakom nån svensk glesbygdsbardisk, när jag ser George besöka ett konvent i UK, och ingen kommer fram och är intresserad längre. De är mycket mer intresserade av den kvinnliga huvudrollsinnehavaren i ”Terror på Elm Street 5” som signerar sexiga bilder av sig själv. De är fascinerande hur osäker och stingslig George blir när han lämnar sitt naturliga element i Alabama. Han står mest och hänger med huvudet och vill åka hem när han inser att hans 15 minuter i rampljuset är över. Den sidan av George skulle filmarna kunna gjort mer av men de släpper det ganska lättvindigt.

Jag tycker det finns något oärligt över cirkusen kring ”Troll 2”, trots att de som ”hyllar” filmen säger att anledningen att den blev så ”bra” var just att upphovsmännen verkar varit helt ärliga i sitt uppsåt. Claudio Fragasso ville bara göra en bra film. Det blev istället en av filmhistoriens taffligaste rullar, men filmen om filmen blev desto bättre.

Både Best Worst Movie och Troll 2 finna att köpa som import-DVD