Big Hero 6 – Recension

Big Hero 6 6

För er som har barn, eller är barn, räcker det att läsa detta första stycke. Grabbarna i 10-årsåldern som jag stöter på inne på toaletten efter visningen frågar om jag är filmkritiker. En vill ju inte förhäva sig, en skriver ju ändå online och så, men jag svarar: ”Ja, det kan man säga”. De frågar vad jag ger filmen för betyg. Jag svarar. De säger i munnen på varandra: ”Lätt en femma!” Så, då vet ni det. Barn är ju i högsta grad opålitliga, lättimponerade och inte särskilt goda filmkritiker. Men, nu vet ni det i alla fall.

Hiro Hamada är en uppfinningsrik grabb som spenderar sin tid på olagliga robotslagsmål. Hans bror Tadashi pluggar på universitetet med ett gäng Oppfinnar-Jockar, och gör allt för att brodern ska använda sin kreativitet på ett bättre sätt. Tadashi har också uppfunnit en vårdrobot vid namn Baymax. Efter en del om och men teamar Hiro ihop sig med Baymax för att lösa ett mysterium som… äh, jag vill inte avslöja för mycket.

Big Hero 6 3
Baymax och Hiro.

Filmen Big Hero 6 bygger på Marvel-serietidningen med samma namn. Och nog märks det allt att det är Marvel, med sin förkärlek för superhjältar, som ligger bakom. Hiro bildar efter några om och men ett superhjältegäng tillsammans med broderns Oppfinnar-Jocke-polare. Det är inte särskilt kul. Men fram till dess är det ganska roande, innan det övergår i den där traditionella maxade maffigheten som tycks vara ödet för varje film som på något sätt inkluderar superhjälte-element.

Big Hero 6
Wasabi, Honey Lemon, Hiro, Baymax, GoGo Tomago och Fred.

Framför allt är det Hiros relation med Baymax, och Baymax själv, som är behållningen. Och miljön är häftig: en inte alltför avlägsen framtid i staden San Fransokyo (San Fransisco + Tokyo) – asiatiska marknaden here we come. Även ondingen, i så kallad Kabuki-mask, fyller sin funktion väl som onding. Problemet är bara att det för en vuxen blir för mycket av fjanterierna. Ett överflöd av comic relief. Baymax är en sak, han är både rolig och en fascinerande karaktär. Men alla de här typerna som ingår i Hiros ”Benetton”-superhjältegäng, och främst då Fred (Felipe Leiva Wenger) och Wasabi (Ison Glasgow), de blir för mycket. Jag har givetvis även, ouppmärksamt, gått på en pressvisning på svenska. Allt är väldigt enkelt när det gäller animerade filmer och framför allt när det gäller Disney (som äger Marvel Comics nu för tiden): alltid engelska! Men de svenska rösterna är faktiskt dugliga den här gången. Ison & Fille är ett välkommet inslag trots, som sagt, odrägliga karaktärer.

Detta är en okej rulle, ingen Frozen (2013), men duglig. Tydligen så utmanar Disney nu för tiden invanda tankemönster och institutioner som kärnfamiljen. Inte rakt på givetvis, men genom de val som görs angående vilka berättelser som berättas. Och hur. Inte en dag för tidigt. Dessutom bjuds det en fantastisk flygtur som Hiro tar på Baymax (!). En scen som faktiskt letar sig upp till gräddan av klassiska Disney-scener.

Big Hero 6 hade premiär 30 januari.