Black Mass – Recension

Black Mass 3

Black Mass är historien om den ökände gangstern Jimmy ”Whitey” Bulger (Johnny Depp), ledare för The Winter Hill Gang. En Boston-liga med diversifierad kriminell verksamhet – i den där branschen gäller det ju att inte ha alla ägg i samma korg. Filmen utspelar sig i södra Boston, ”Southie”, tidigare skildrat i flera filmer, bland annat i The Departed (2006), där gangsterbossen, Jack Nicholsons karaktär Frank Costello, till viss del bygger på den verklige Whitey Bulger.

Black Mass 2
Depp, is that you?

Det kommer sådana här filmer ur Hollywood med jämna mellanrum. Gangsterrullar som bygger på ”verkliga” nutidshistoriska händelser. American Gangster (2007) var en sådan, men jag skulle även vilja nämna American Hustle (2013). Även Johnny Depp har ju dragit på sig banditkostymen tidigare, i bland annat Public Enemies (2009) och den mycket omtyckta Donnie Brasco (1997) – om än att han var polis men arbetade undercover i den senare. Dessa filmer har gemensamt att miljöerna och kläderna är grundligt genomarbetade. De sätter så att säga den tidens ton precist. Ofta är filmerna uppbyggda enligt ett episkt ”uppgång och fall”-berättande. Martin Scorsese har gjort ett sådant här berättande till något av sin specialitet. Regissören Scott Cooper har tidigare regisserat Crazy Heart (2009) och Out of the Furnace (2013), ett fullt dugligt track record. Han verkar ha en förkärlek för det rena och raka berättandet, en sådan stil som Clintan odlat som regissör.

Black Mass 6
Eggs Benedict Cumberbatch och Johnny Deppig.

Johnny Depp har på senare år reducerat sitt skådespeleri till spattiga rolltolkningar där tokigheterna staplas på hög. I Black Mass gör han om sitt utseende, taggar ned och genomför en adekvat tolkning. Inget ”Drunken Fist”-inspirerat rörelsemönster sålunda. Men det är fortfarande så att alla andra skådespelare hamnar i Depps skugga. Och det är väl inte mer än rätt, Bulger skildras som en karismatisk men genomotäck figur – som var och varannan kriminell filmboss kan tyckas.

FBI-agenten John Connolly (Joel Edgerton), senatorn – tillika Jimmy Bulgers bror – Billy Bulger (Benedict Cumberbatch) samt Jimmy, givetvis, växte alla upp i Southie. Ett område där man lekte tjuv och polis och sedan gick vidare till att göra det på riktigt. Connolly (Edgerton) drar nytta av sin bakgrund och gör Jimmy Bulger (Depp) till angivare i syfte att kväsa den italienska maffian i Boston. Under tiden, och mycket tack vare sitt samarbete med FBI, lyckas Bulger (Depp) gå från smågangster till kingpin.

Black Mass 4
John Connolly (Edgerton) och Jimmy Bulger (Depp).

Det är film som är en njutning att se. I atmosfär och detalj är det minutiöst och utsökt utfört. Våldet känns i kött och ben när smått överviktiga gangsters pucklar på varandra. Och en och annan småkreativ kamerabild bidrar till känslan. I birollsgalleriet gör Peter Saarsgaard (uppjagad), Rory Cochrane (behärskat aggressiv) och Jesse Plemons (lugn och lättledd) väldigt bra ifrån sig. Den sistnämnde kanske känns igen från Breaking Bad, där han spelade den skrämmande kriminellstrebern Todd Alquist.

Men det är också en historia vi sett flertalet gånger tidigare. Närmast en standardmall för gangsterhistorier. Vi vet ungefär vad som ska hända och hur det ska hända. Samtidigt får jag aldrig nog av sådana här stories och jag var outtröttligt fascinerad av Southie redan innan The Town (2010).

Black Mass hade biopremiär 25 september.

betyg3_5