Blind – Recension

blind

Recensionen publicerades första gången den 3 februari, i samband med Göteborgs Filmfestival

Norske Eskil Vogt har tidigare skrivit manus till Joachim Triers filmer Repris och Oslo, 31 augusti – och nu har han också debuterat som långfilmsregissör, med Blind. En stilsäker och fascinerande film som utmanar tittaren i vad som egentligen är fantasi och vad som är verklighet.

Ingrid, 30-nånting, har nyligen blivit drabbad av en sjukdom som gjort henne blind. Nu sitter hon mest hemma i lägenheten, där hon känner sig trygg och hemma. Att gå ut i världen igen är hon inte redo för – men egentligen upplever hon mycket mer än vad hennes bekymrade man tror. För bihistorien om den ensamme mannen Einar som går på Cinemateket och är beroende av att porrsurfa, som vi tittare får börja följa, är i själva verket inte en bihistoria i filmen om Ingrid, utan utspelar sig inne i hennes huvud. På sin dator anpassad för blinda sitter hon och skriver, och när vi får se maken Morten i olika situationer, till exempel tillsammans med just den ensamme mannen Einar, vet vi snart inte vad som egentligen sker på riktigt och vad som är en del av Ingrids fantasi.

blind2

Ellen Dorrit Petersen är fantastisk i huvudrollen, och maken Morten spelas av Henrik Rafaelsen, som snart är aktuell på svensk bio mot Bianca Kronlöf i Svenskjävel. Också han mycket bra. Och precis som i Homesick som jag recenserade häromdagen finns även här ett känt svenskt namn med i rollistan. Vera Vitali spelar Elin, en svensk kvinna som flyttat till Oslo för tio år sedan, men som efter en skilsmässa plötsligt inser att hon är helt ensam, med sin varannnanvecka-dotter som enda vän. Mitt emot henne bor den ensamme mannen Einar som blir smått besatt av att spana på henne genom fönstret. Eller, händer detta egentligen bara i Ingrids huvud? Se filmen, och avgör själv.

Det är otroligt snyggt gjort, hur de här olika delarna flyter ihop i varandra sömlöst – hur karaktärer ibland mitt i en scen blir förvirrade över hur förutsättningarna ändras, efter att Ingrid helt enkelt skriver om berättelsen. Det är inte primärt en berättelse om det fruktansvärda ödet att plötsligt bli blind, även om det ger en mörk klangbotten till historien, utan snarare om fantasi och kreativitet och om hur ett sinne förstärks när ett annat försvinner. Och om det lite sjuka och extrema som kan sippra fram när man låter fantasin flöda (den är inte riktigt SFW den här filmen, så att säga). Den är också väldigt rolig i sina stunder, och det är helt oförutsägbart vart det hela ska ta vägen.

Blind har svensk biopremiär den 13 mars

Blind Eskil Vogt from Music Sales Film & TV (DK) on Vimeo.