Post Type Selectors

The Bunny Game – Recension

Kniven glider långsamt över hennes nakna rygg men den lämnar inga sår. De finns redan där, i hjärtat och i själen. Hon tar 30 Dollar för en avsugning. Fyra stycken behövs för att varje dag kunna lämna verkligheten under den korta stund ett kokainrus varar. Våldsamma män på slitna hotellrum och handen som trycker hennes huvud hårt ner i kudden. Slagen i ansiktet berättar en historia ingen vill höra när hon vandrar de öde gatorna fram, det är hon mot världen och hon gråter bara när ingen ser eller hör. Cirkeln är ond och ödet är beseglat. Hon behöver drogen för att döva smärtan och hålla demonerna stången och hon behöver männen för att få tag i drogen. Berättelsen är sann och brutal.

Rodleen Getsic spelar sig själv i sitt skakande livsöde

Utmärglad och misshandlad stannar hon till för en bit mat när ett ljus plötsligt bländar henne. Någon stannar till. Är det en riddare på vit häst som har kommit för att ta henne därifrån. Visa hur världen ser ut någon annanstans, kanske i en annan tid? Hon hoppar på och träffar sin räddare i nöden, truckföraren Hog. De delar det sista grammet och han vrider hennes nacke, hårt. Hon kämpar emot men hans händer är starka. Allt blir svart och kattens lek med råttan tar sin början. Här, någonstans i amerikanska öknens utkant, långt från flerfiliga motorvägar och skyskrapor har Hog all tid i världen att leva ut alla sina sjuka fantasier och drömmar. Solen går ner och mardrömmen får liv när en lång utdragen fysisk och psykisk tortyr får dig att börja tvivla på dina egna sinnen. Händer verkligen det här? Kameran är otäckt nära den medvetslösa kroppen i kedjor och det fårade ansiktet skrattar under den där nätstrumpan som förvrider ett redan hotfullt anlete till oigenkännlighet. Hon vaknar och skriker distade nästan omänskliga vrål av förtvivlan och fasa.

Under tre hela dygn tvingas nu Bunny uppleva helvetets alla kval. På en liten TV rullar filmer på tidigare offer. De försöker skrika genom plastpåsen som trätts över huvudet men det är tysta rop på hjälp utan mening när de där starka händerna sluter sig runt halsen och håller den nakna kvinnan vid liv precis tillräckligt länge för att hon skall lida. Länge nog för att hon till sist skakande dräneras på allt liv.

I öknen kan ingen höra dig skrika och hon är i hans våld. Iklädd grismask är han hennes gud, hennes baneman, hennes livlina. Hon, i kaninmask ger med sig och låter ödet leda henne till en avgrund där hon med en hand hänger kvar vid fast mark.

The Bunny Game är helt filmad i svart/vitt och här finns det verkligen ingen plats för färg

The Bunny Game är inte bara en sann historia. Allt som händer i filmen händer dessutom på riktigt. Det här är Rodleen Getsics egna terapi att bearbeta sitt trauma. Under inspelningen brännmärktes hon på riktigt, gav oralsex med happy ending och slagen som delades ut lämnade riktiga spår på hennes späda kropp. För att filmen skulle ligga så nära verkligheten som möjligt valde man att inte använda några skådespelare. Rollen som Hog, görs av en riktig truckförare vid namn Jeff Renfro. En naturbegåvning, om man nu får säga så med tanke på vad han gestaltar men som han gör det! Den psykotiska lastbilschaffisen landar långt upp på listan över vidriga typer på film. Han påminner faktiskt en hel del om Dennis Hopper i Blue Velvet.

The Bunny Game är som ni säkert förstår ingen lätt film att se. Det är ingen film man ställer längst fram i DVD-hyllan och plockar fram lagom till fredagsmyset. Genren är en blandning av torture porn, extreme cinema och enligt Rodleen själv, konst. Skulle jag själv sätta en etikett på The Bunny Game så skulle jag nog kort och gott vilja kalla upplevelsen för en shockumentary. Många har jämfört The Bunny Game med A Serbian Film, The Human Centipede, Martyrs, I Spit on Your Grave och andra extrema filmer som ofta går under benämningen torture porn. Helt fel! The Bunny Game är verklighetsbaserad. Allt du ser är på riktigt och även om nämnda filmer är otäcka och våldsamma så är det trots allt uppdiktade historier med skådespelare vilket gör The Bunny Game till en mycket värre filmupplevelse och man kan ju bara tänka sig hur det kändes att spela in filmen om sitt liv under dessa förhållande och därmed återuppleva hela händelsen på nytt. Lägg därtill ett fasansfullt soundtrack som perfekt ackompanjerar filmens ångest -och skräckfyllda innehåll. Det Los Angeles-baserade blackmetalbandet Harassor pumpar ut en vansinnigt aggressiv ljudmatta varvat med monotona elektroniska riff som långsamt äter sig in i ditt undermedvetna och till slut vill du bara klösa ut det onda. Vågar du så rekommenderar jag verkligen att du ser The Bunny Game. Det är en viktig film på många sätt. Det är ett fruktansvärt, samtida dokument som på ett minst sagt tydligt vis beskriver vad människan är kapabel till men det är också en överlevnadshistoria helt utan kosmetika.

The Bunny Game finns ute på DVD nu

VARNING: Trailern innehåller en hel del otäcka scener