Code Black säsong 1 – Cityakuten på steroider

CB

ER eller Cityakuten som den fick heta här i Sverige anses av en överväldigande majoritet vara tidernas bästa sjukhusdrama men så blev den också rikligt belönad. Inte mindre än 124 Emmynomineringar regnade över serien under sina 15 säsonger och dryga 300 avsnitt. Ett tag låg House och hotade i bakvattnet med sin mörka humor och briljans men när idéerna tog slut sjönk serien som en sten. Det som gjorde Cityakuten så speciell var tempot och nerven. Ingen annan serie hade tidigare lyckats fånga den adrenalinpumpande miljön på en akutavdelning på ett så verklighetstroget vis som Michael Crichton gjorde mellan 1994 och 2009. Serien var också fylld av trovärdiga karaktärer som inte bara var realistiska i sin professionella miljö utan faktiskt även kändes trovärdiga i sina privatliv och ett tag stod kända regissörer i kö för att få vara med, där till och med Quentin Tarantino hoppade på hypen och bidrog med ett högst dramatiskt avsnitt redan under första säsongen.

CB2
En helt vanlig dag på L.A. County Hospital

Det dyker ständigt upp nya sjukhusserier som försöker ta över tronen men de flesta floppar och läggs ner innan första säsongen hunnit sändas klart men nu har jag hittat en mycket lovande potentat. CBS-serien Code Black har helt klart potential att kunna överraska. Jag var nämligen inte helt såld förrän jag nådde tredje avsnittet men sedan har det bara gått uppåt. Code Black är en Cityakuten på steroider. Här är tempot om möjligt ännu högre och stressen är nästan outhärdlig när jag sitter där i min soffa och försöker sätta mig in i vilket helvete de här människorna ställs inför varje dag.

Leanne Rorish (Marcia Gay Harden) och Jesse Sallander (Luis Guzman) leder en akutavdelning på ett stort sjukhus i Los Angeles och under sig har de fyra interner. Angus Leighton (Harry Ford), Christa Lorenson (Bonnie Somerville), Mario Savetti (Benjamin Hollingsworth) och Malaya Pineda (Melanie Chandra). Så långt inga överraskningar. Det ser ut som i vilken sjukhusserie som helst men å andra sidan är det ju så det funkar så det är svårt att klaga på idébrist. Vad skall man göra liksom? Code Black bygger på hysteriskt temposnabba avsnitt med en närmast dokumentär känsla så att hitta på något annat än ett standardupplägg går ju bort direkt. Hur som helst, kaos är vad som driver den här serien framåt men samtidigt lyckas manusförfattare och regissörer ändå hålla ihop allting och det är ingenting annat än imponerande. Det är bara att lyfta på hatten för det kan inte ha varit enkelt. In stormar patienter med den ena åkomman värre än den andra och det är pretty much forward. När det ropas ”Code Black” är det illa, riktigt illa. Då hänger livet på en skör tråd och alla resuser sätts in MEN mitt i den här strömmen av information och panikåtgärder så lyckas man ändå trycka in en eller ibland även ett par helt oväntade twistar i varje avsnitt. Det är bara att kasta hatten i luften så långt upp det bara går och blåsa en ljudlig fanfar i ljusaste dur. Där sitter jag, helt urlakad och slutkörd efter all stress och bara väntar på att få andas ut och så vänder allting. Det finns tillfällen i den här berg och dalbanan när jag hade behövt syrgas jag med.

CB3
Det är kaos!

Harden är en av de där skådespelarna som har varit med i en uppsjö av produktioner men aldrig fått möjligheten att glänsa. Det tar hon igen nu. Hon är utan tvekan seriens klarast lysande stjärna och jag tror på stenhårt på hennes profession inom akutvården. Övrig ensemble är också mer eller mindre oklanderlig där man har lyckats få till en bra mix av olika personligheter som fungerar strålande tillsammans. Det enda som är lite tröttsamt är att det ligger en liten hint om en kärleksaffär där och pockar på uppmärksamhet och den känns lite kliché men visst, de flesta träffas på jobbet och med de arbetstider det här gänget radar upp så är det kanske inte så konstigt men lite malplacerad känns den ändå.

Även om Code Black är fiktiv underhållning så riktar den också stark kritik mot samhället och de priorieringar som görs av politiker. Problematik kring ständig underbemanning, dåliga löner, taskig arbetsmiljö och hur den amerikanska sjukvården faktiskt direkt eller indirekt bidrar till att människor dör i vänterummen är en återkommande springande punkt. Byråkratisk mumbojumbo som tvingar en läkare att fylla i 60 blanketter innan en patient får lämna sjukhuset är t.ex. en realitet. Det är väl på sin plats också att varna känsliga för att det är riktigt brutalt grisigt ibland där offren ser ut att ha passerat en slåttermaskin på vägen.

Det är tyvärr svårt att säga så mycket mer om kontexten utan att avslöja för mycket. Det här är en serie som skall upplevas. Man skall helst helt ovetandes kastas in i den där kokande, hysteriska miljön och bara försöka överleva. Lyckas man med det finns det inte mycket just nu som slår den här sjukhusserien på fingrarna. Se till att hålla nogrann koll på pulsen bara.

Code Black sänds onsdagar på CBS och än så länge har ingen svensk kanal eller streamingtjänst köpt rättigheterna