Onyanserat

Onyanserat

Blogg om film, TV och mycket annat

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
  • Recensioner
  • Film
  • Serier & TV
  • Onyanserat
  • Listor & Tips
  • Extramaterial
  • Om Onyanserat
Onyanserat

Onyanserat

Blogg om film, TV och mycket annat

    • Recensioner
    • Film
    • Serier & TV
    • Onyanserat
    • Listor & Tips
    • Extramaterial
    • Om Onyanserat
    Generic selectors
    Exact matches only
    Search in title
    Search in content
    Post Type Selectors
    Recension

    Dark Night – Gripande samhällskritik under täckmantel

    Måns Lindman Posted on 12 februari, 2017

    DN

    Fem år har passerat sedan James Holmes stegade in på en biograf i Aurora, Colorado och öppnade eld mot en intet ont anande biopublik. 12 personer avled och 70 blev skadade, varav de flesta allvarligt. Holmes advokater åberopade sinnessjukdom men det hjälpte föga och massmördaren dömdes slutligen till 12 livstidsdomar, och för att vara på den säkra sidan, ytterligare 3 318 år extra i finkan.

    2003 släppte Gus van Sant sin kontroversiella Elephant, en film löst baserad på massakern i Columbine, även det i Colorado och när Tim Sutton nu presenterar Dark Night så är det givetvis oundvikligt att inte dra paralleller även om de båda filmerna delar både likheter och skillnader. När Elephant slog ner som en bomb på amerikanska biografer lät inte kritiken vänta på sig. Det var helt enkelt för tidigt. Familjer hade inte hunnit sörja klart och nationen var fortfarande i chock när sår plötsligt revs upp igen. Tim Sutton har ökat tidsramen mellan dåd och film men frågan är om det är tillräckligt ändå och det eldar på en evig debatt, när är det egentligen moraliskt riktigt att skildra en tragedi på film? Förutom tiden finns det dessutom ytterligare en aspekt att ta hänsyn till, att vara respektfull och visa sanningen. Det fanns vissa som hävdade att Titanic var respektlös eftersom den såldes in som en blockbuster och inte alls skildrade händelsen.

    DN2
    Lugnet före stormen

    Dark Night är likt Elephant en film löst baserad på händelsen som skakade en redan plågad delstat och det är klart att det blir känsligt för de efterlevande så fort de dokumentära delarna byts mot fiktion men precis som van Sant gör Sutton det här med bravur. Det är ett stycke elegant filmskapande med krispigt foto och ett lågmält indiesoundtrack, och i centrum, ett historieberättande som aldrig tappar fokus. Trots att detaljer har manipulerats för effektens skull är känslan dokumentär. Man ser människor göra vardagliga saker, precis som om det vore vilken dag som helst, helt ovetande om att det snart kommer att inträffa något fruktansvärt. Dark Night utspelar sig under en enda dag, en sommardag där ungdomar driver runt på skateboard och en kvinna leker med sin katt och tar lyckliga selfies. En krigsveteran talar på ett möte och okända människor träffas och pratar på kaféer. Mitt i denna småstadsidyll planerar en störd ung man något fruktansvärt.

    Sutton ägnar inte särskilt mycket tid till att ge gärningsmannen någon bakgrundshistoria eller försöka trycka in någon förklaring. Inte heller försöker han döma eller fördöma, det ansvaret åvilar någon annan, så har man valt Dark Night för att försöka förstå vad som rör sig i huvudet på en ensam galning har man valt helt fel film. Istället för möten med överlevande och involverade tjänstemän får vi fabricerade nyhetssändningar och påhittade intervjuer med en vilsen tonåring och hans mor som desperat försöker få sin son att öppna sig mer och prata om sina känslor.

    DN3
    Robert Jumper är utmärkt som James Holmes i Dark Night

    Av naturliga skäl är Dark Night ingen lätt film att se, den är våldsam och tankeväckande och det är givetvis ännu mer bensin på elden i den aldrig sinande diskussionen gällande vapenlagar i USA. Ibland går Sutton lite för långt i sin strävan efter effekt och vissa scener känns direkt ryckta ur valfri tonårsskräckis. I öppningsscenen leker han med visuella effekter på ett sätt som antingen känns extremt ostigt eller vansinnigt effektfullt, jag har inte bestämt mig ännu.

    Jag minns själv när jag såg The Dark Knight Rises att känslan var obekväm och att händelsen borta i Colorado faktiskt också lade lite sordin över filmupplevelsen. En galning som i sin egna paranoida värld tog sig friheten att utföra sina obeskrivliga handlingar i kulturens namn men trots att vissa moralväktare gärna ville peka finger och skylla på filmen så ligger alltid den här typen av problem och skulden givetvis någon helt annanstans.

    Som neutral åskådare måste jag ändå tillstå att Dark Night är en ytterst sevärd film som belyser flera av många problem med dagens samhälle. Den är inte fullt lika träffande som sin föregångare Elephant men står ändå stadigt på egna ben och trots sin titel är Dark Night i första hand en tragisk samhällsskildring, snarare än ett relevant referat av den där fruktansvärda kvällen den 20:e juli 2012.

    Oklart hur Dark Night kommer att visas framöver

    betyg4

     

     
    Tagged:Dark NightRobert JumperTim Sutton

    LEAVE A RESPONSE

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Måns Lindman

    Missförstådd kverulant, född i fel århundrade. Det finns inga gråzoner, allt är svart eller vitt, fast mest svart. Njuter av lidelse, yta och syntpop. Den vackraste komplimang jag fått är "subtilt hämndlysten och underbar."
    Visa alla inlägg

    Inläggsnavigering

    Previous PostRedaktionen listar: underskattade filmer
    Next PostMåndagslistan: Den sista repliken

    Senaste inläggen

    • En av oss ljuger – the breakfast club med en kriminell tvist
    • Trallvänligt om livets toppar och allra djupaste dalar
    • Onyanserats årslistor 2021 – Cissi
    • Onyanserats årslistor 2021 – Lindman
    • Onyanserats årslistor 2021 – Jonas

    Kategorier

    • Recensioner
    • Film
    • Serier & TV
    • Onyanserat
    • Listor & Tips
    • Extramaterial

    ONYANSERAT

    Vi gillar inte film och serier. Vi älskar det.

    FÖLJ OSS

    Besök vår Facebook-sida

    Senaste inläggen

    En av oss ljuger – the breakfast club med en kriminell tvist

    26 februari, 2022

    Trallvänligt om livets toppar och allra djupaste dalar

    18 februari, 2022

    Onyanserats årslistor 2021 – Cissi

    4 januari, 2022
    Sound of metal

    Onyanserats årslistor 2021 – Lindman

    1 januari, 2022

    Senaste recensioner

    En av oss ljuger – the breakfast club med en kriminell tvist

    26 februari, 2022

    Trallvänligt om livets toppar och allra djupaste dalar

    18 februari, 2022
    Robert Gustafsson i Den Osannolika Mördaren

    Den osannolika mördaren – Träffsäkert och tragiskt när Palmemordet än en gång dammas av

    4 november, 2021

    Halloween Kills – Identitetslös och tondöv uppföljare

    27 oktober, 2021
    Copyright 2010-2021 Onyanserat | Webbutveckling av Webulosa