Danska serien Dicte – ett första intryck.

Jag älskar danskar på film. Jag nämnde i nån krönika-rant för ett tag sen att det under en period var danskarna som ansågs regera i filmvärlden. Med titlar som Pusher, Riket, Hotellet och Mordkommissionen på CV’t var de i det närmaste var geniförklarade. Och det med rätta! Det finns något brittiskt över dansk film – det där med att använda lågmält skådespel och vardag som ingredienser. Och precis så levereras även nya serien Dicte. Kan det rentav vara så att danmark är det nya britannien?

Dicte är en journalist som flyttat från Köpenhamn och tillbaka till Aalborg för att jobba på en mindre tidning. Hon är nyskild och lever med sin dotter och en hemlig tomhet av ett barn hon födde i samma stad som tonåring men blev tvingad av sina frikyrkliga föräldrar att lämna bort. En kväll snubblar hon över ett lik – en kvinna nere i hamnen med ett kejsarsnitt och ett saknat foster. Det här blir början på en spännande polisutredning, med en journalist som inte kan låta bli att lägga näsan i blöt.

Dicte är en serie på fem avsnitt, varav det första sändes på fyran igår. Det är förstås som alltid med serier svårt att veta exakt var det kommer ta vägen, men hittills känner jag mig nästan irriterad på att behöva vänta en hel vecka tills nästa avsnitt ska sändas. Jag vill se mer nu, nu, nu!

Dicte spelas av Iben Hjejle som vi tidigare sett i High Fidelity, Mifune och kommer få se i nya Eskil och Trinidad. Lars Brygmann spelar kommissarien som både ska tackla mordutredningen och den snokade Dicte, och han känns kanske mest igen från Borgen och Mordkommissionen. I periferin finns många andra kända ansikten för den som sett lite danskt tidigare. Och med russinen ur Danmarks-kakan behöver man liksom inte oroa sig för överspel eller konstiga rolltolkningar – man kan istället  luta sig tillbaka och koncentrera sig på handlingen.

Blev du sugen på lite ond bråd död att skölja ner pilsnern och smörrebrödet med? Kolla då in Dicte på TV4Play innan nästa avsnitt som sänds på måndag. HÄR!