Bra

• Djuren
  • Miljöerna

Dåligt

• Robert Downey Jr.
  • För lite humor

När jag var liten såg jag en underbar musikalfilm som hette Doktor Dolittle. Filmen baserades på Hugh Loftings barnbok om veterinären doktor Dolittle som kan tala med djur. År 1998 kom en ny film om Dr. Dolittle, denna gång med Eddie Murphy i huvudrollen. Den filmen såg jag aldrig, inte heller uppföljaren. Åren har gått och nu år 2020 är det dags för ännu en film om denna veterinär.

Handling

Efter att ha förlorat sin fru sju år tidigare, håller sig den excentriska Dr. John Dolittle, den berömda läkaren och veterinären i drottning Victorias England, bakom de höga murarna på Dolittle Manor med endast sina exotiska djur som sällskap. Men när den unga drottningen blir allvarligt sjuk tvingas Dolittle motvilligt att bege sig ut på ett äventyr på jakt efter ett botemedel.

Harry Collett_djur_Dolittle
Harry Collett och några av filmens alla djur.

I årets Dolittle sjungs det inte, så du som är less på musikaler kan härmed andas ut. Här är det istället fokus på äventyr och action och dessa delar är tämligen bra. Blir inte riktigt klok på vad det är som gör att filmen aldrig riktigt lyfter. Storyn är helt ok, specialeffekterna mycket bra och skådespeleriet funkar, med ett undantag – mer om det nedan. Michael Sheen är utmärkt i Dolittle och fantastiska Jessie Buckley dyker upp i allt möjligt jag ser numera (inte mig emot!) – här har hon dock en ytterst liten roll.

Vad är det som är fel?

• Robert Downey Jr.
    Han spelar över och samtidigt är det som att han inte riktigt är med. Han är lite för teatralisk, men samtidigt lite för loj. Det här är den typ av roll som vanligtvis brukar spelas med bravur av Jim Carrey, Johnny Depp eller Eddie Murphy (som alltså har spelat Dolittle tidigare). Varför rollen denna gång gick till Downey Jr. vet jag inte (det är säkert bara en googling bort), men med facit i hand var det hursomhelst ett felaktigt beslut. Han belastar filmen! Det känns som att han baserat sin karaktär på uppfinnaren Dr. Emmet Brown i Tillbaka till framtiden, men det funkar inte. Här blir det nästan bara fel. Kanske är barn mer förlåtande eller så uppskattar de till och med hans insats? Hoppas. Jag gjorde det som sagt INTE.
  • För lite humor
    Visst finns det ett par småskojiga scener, men den här historien hade verkligen potential att bli ännu roligare när alla djur och människor möts.

Trots bristerna har filmen sina små stunder av glädje. Främsta behållningen är djuren och filmen är ganska underhållande för stunden. Det irriterar mig dock att det här hade kunnat bli så himla mycket bättre.

Dolittle har biopremiär 24 januari.

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor och musikvideos. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden. Läs mer om Anette.