Bra

• Isabela Moner
  • Underhållande
  • Passar hela familjen

Dåligt

• Att den passar hela familjen

Dora utforskaren (Dora the Explorer) är en extremt pedagogisk animerad tv-serie för barn. Jag brukade se serien då min son var liten. Nu har Hollywood tagit sig an Dora och gjort en live-action film. Precis som i tv-serien hittar vi även här apan Boots som är Doras bästa vän, hennes välfyllda ryggsäck plus den tjuvaktiga räven Swiper.

Dora (Isabela Moner) är äventyrlig, positiv som få och brister ofta ut i sång. Hon har vuxit upp i Perus regnskog och blivit hemskolad av sina föräldrar (Eva Longoria och Michael Peña). De är upptäcktsresande. När Dora är 16 år sätter de henne på ett plan till Los Angeles. Hon ska gå på gymnasiet med sin kusin Diego (Jeff Wahlberg) medan föräldrarna söker efter Parapata, den förlorade inkastaden av guld.

Dora and the Lost City
Isabela Moner som Dora.

Edutainment

TV-serien är baserad på ett edutainment-koncept, med språkundervisning som ett av sina syften. I den amerikanska originalversionen är det spanska, i den svenska dubben är det engelska. Dora lär tittarna ord och fraser genom att fråga oss i publiken om vi exempelvis kan säga ”delicioso” och sen är det meningen att vi ska härma henne. Detta koncept har de tagit med precis lagom mycket i filmen. Jag blev genast lite lätt nostalgisk och mindes alla gånger vi satt där tillsammans framför tvn och högt sade utvalda engelska ord.

Dora and the Lost City
Jeff Wahlberg, Madeleine Madden och Isabela Moner.

Lyckad filmatisering

Att Dora skulle fungera så här bra som film hade jag faktiskt inte förväntat mig. Dora and the Lost City är en utmärkt familjefilm! Charmig, trivsam och underhållande. Störst behållning har nog barn i åldern 6–12 år. Filmen är väldigt snäll. Bäst av allt är Isabela Moner som är klockren i huvudrollen! Hon lyckas hela tiden hitta exakt rätt balans och är precis sådär härligt godhjärtad, men även påfrestande som Dora var i serien. Även de övriga skådespelarna är bra. Det känns som att teamet bakom filmen har en skön självdistans. De vågar driva lite med serien – på ett kärleksfullt sätt. Och jag är väldigt förtjust i slutscenen.

Dora and the Lost City har biopremiär 27/9

Foton: Vince Valitutti.
© 2018 Paramount Players, a Division of Paramount Pictures

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor och musikvideos. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden. Läs mer om Anette.