En av oss ljuger – the breakfast club med en kriminell tvist

Fem elever på highschool får av oklara anledningar kvarsittning men bara fyra kommer därifrån. Med livet i behåll. Kvar är populära Abby, mystiske casanovan Nate, plugghästen Bronwyn och basebollstjärnan Cooper.

Vad som är gemensamt för dessa fyra som ”överlevde” kvarsittningen är att de alla har hemligheter de under inga som helst omständigheter vill att resten av mänskligheten ska får reda på. Simon som inte ”kom ifrån” kvarsittningen med pulsen i behåll visste om alla dessa hemligheter och hade en skvallerapp som är extremt populär på skolan (förstås). Alla ljuger sig blå men vem ljuger om vad som verkligen hände på kvarsittningen?

De fyra ungdomarna blir misstänka, uthängda och förföljda såväl av journalister, polisen och självklart på sociala medier. I handlingen berörs psykisk ohälsa, identitet, självkänsla etc. En av ungdomarna visar sig hänga på forum där det diskuteras skolskjutningar och hur det hade varit att skada oskyldiga. Ett alltid lika tungt ämne då våldet i skolorna trappats upp de senaste åren.

I En av oss ljuger finns det tydliga referenser till The breakfast club men med en större portion krim likt serien Pretty little liars. I den sistnämnda är det ett kompisgäng med en hemlighet som hotas av att någon vet vad de gjorde för fuffens. I avsnitt efter avsnitt får vi följa mordmysteriet samtidigt som livet fortgår för tonåringarna med allt vad det innebär. Mycket aktuellt om sociala medier och hur fel det kan bli när dessa missbrukas. Evigt tacksam att man var ung på den tiden då de ”sociala medierna” var en telefon med sladd.

Det är svårt att komma ifrån klyschor och överspel när handlingen utspelar sig i highschool miljö och vissa saker sitter jag bara och suckar åt. Men man lyckas hålla ett jämnt och intensivt tempo vilket gör att inget av avsnitten känns onödiga och manuset flyter. Intrigerna avlöser varandra snabbt, skvallret flödar och vänskaper bryts och bildas. Alla stereotyper från highschool miljön återfinns här vilket gör det svårt att lista ut vem som är den skyldige vilket engagerar mig som tittare.

En av oss ljuger är en snygg produktion, skådespelarna är stabila och gör ett bra jobb. Slutet kan diskuteras men inbjuder snyggt till säsong 2 som är under produktion. Absolut ett helt ok tidsfördriv som man kan diskutera med sina tonåringar om man har några av dessa under sitt tak.

En av oss ljuger finns att streama på Netflix.