En del av mitt hjärta

En del av mitt hjärta – Romantisk komedi baserad på Tomas Ledins låtar

Trenden med musikfilmer fortsätter. Hollywoodstjärnan Malin Åkerman spelar huvudrollen som Isabella i Edward af Silléns romantiska musikalkomedi, som är baserad på Tomas Ledins musik och texter.

Handlingen

Isabella är en driven affärskvinna inom Stockholms finansvärld. När hon åker hem till sin barndoms småstad för att fira sin pappas 60-års dag känner hon sig som en vinnare, den enda av det gamla skolgänget som det gått riktigt bra för. Isabellas självförtroende kommer dock av sig när hon inser att Simon, hennes stora tonårsförälskelse, ska gifta sig med Isabellas barndomskompis Molly och att hon inte ens är bjuden på bröllopet. Isabella är van vid att få som hon vill och det stör henne att se Simon lycklig tillsammans med någon annan. En del av Isabellas hjärta kommer alltid att slå för Simon.

Vad är dåligt?

Vid något tillfälle tycker jag att läppsynken inte är helt hundra, men det glöms fort. Sångkvaliteten varierar också, men inte heller det gör något – utan får det bara att kännas lite mer äkta. Det passar liksom in ganska bra, när ändå låtmaterialet är av blandad karaktär. Högt och lågt.

Vad är bra?

Johan Ulveson är underbar i rollen som pappan. Så bitter och så rolig. Hans karaktär lockade fram många härliga skratt, framförallt hos den äldre publiken i vår biosalong. Mina tankar gick till hans roll i den underbara serien Älska mig. Själv skrattade jag dock ännu mer åt fantastiska Shima Niavarani, som i denna film verkligen tar ut svängarna. Hon spelar den passivt aggressiva Molly så bra.

En del av mitt hjärta
Shima Niavarani (Molly) Foto: Niklas Maupoix

Storyn är välbekant, men det gör inget för den funkar bra. Vi bjuds på flera härliga musikalnummer. Myser! Älskar sånt här. Filmens sång- och dansnummer är välgjorda och valet av skådespelare och miljöer känns helt rätt. Även skådespelarna som spelar dem som tonåringar känns trovärdiga i sina roller. Manusförfattaren Lars ”Vasa” Johansson, regissören Edward af Sillen och resten av filmteamet har gjort ett utmärkt jobb.

Romantiken

Vi får följa med på luciafirande och lata sommardagar med picknick, bad och glass. Välkända miljöer för de flesta i vårt avlånga land, miljöer som passar utmärkt för romantik á la Ledin.

Det är svårt att inte bli förälskad i Jonas Karlsson. Sedan många år är han en av mina favoriter bland svenska skådespelare. Allra mest gillar jag att se honom i romantiska komedier och tillsammans med Malin Åkerman kommer han verkligen till sin rätt. Det lyser om hennes Isabella och när han ser på henne känns det precis sådär härligt som man vill att det ska kännas.

En del av mitt hjärta
Jonas Karlsson (Edvin) och Malin Åkerman (Isabella). Foto: Niklas Maupoix

Jag älskar förresten den vackra syrenlila klänning som Isabella bär i slutet av filmen. Den passar henne perfekt och förstärker den romantiska stämningen ytterligare. Överlag finns här många genomtänkta detaljer – det märks att filmen är gjord med både kärlek och omsorg.

Musiken

Jag är inget fan av Tomas Ledins musik – snarare tvärtom. Det var således med viss tveksamhet jag satte mig i biosalongen. Redan i inledningsscenen blev jag dock positivt överraskad och sen fortsatte denna förtjusning faktiskt filmen igenom. Visst, en del (merparten) av hans musik och texter är fortfarande verkligen inte min grej, men filmen bjuder även in oss som känner så. Här finns till och med en scen där Edvin, Jonas Karlssons rollkaraktär, ger Ledins textförfattande en gliring samt en rolig scen där Simon (Christian Hillborg) ska komma på en låt att sjunga.

För vem?

Oavsett om du gillar Tomas Ledins musik eller ej så är filmen tämligen oemotståndlig – om du liksom jag gillar denna typ av film vill säga. Det är både romantiskt, fint och roligt. Är du inget fan av filmer där det sjungs och dansas loss lite överallt ska du nog skippa denna film. Filmen gör hursomhelst allt för att göra mig lycklig – och den lyckas bra.

En del av mitt hjärta hade biopremiär den 25 december.

Distributör: Nordisk Film

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor och musikvideos. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden. Läs mer om Anette.