Ett päron till farsa: Nästa generation – Recension

Ett päron till farsa

Jaha, så var det då dags för också Ett päron till farsa att få en uppdatering. Att hitta på något nytt och anlägga vägen till framtiden faller varken Hollywood eller gemene politiker i smaken. Gammalt ska återvändas till det inte finns något gammalt kvar, sedan kan man göra reboot på den skiten i sin tur, och så fortsätter det, i evigheten.

Ett päron till farsa var aldrig särskilt fräscha filmer, men de hade sin charm. Framför allt skapades de i en tid när Chevy Chase fortfarande var rolig och inte hade koksat bort både karriär och kulighet – ärligt talat har jag inte sett och tänker inte se den fjärde filmen i serien, Vegas Vacation (1997), vi håller oss till att jämföra aktuell film med 80-talsportionen av serien.

Ett päron till farsa 4
Det blir en del sånt här… galet…

I nästa generations päron till farsa spelas farsan, Rusty Griswold, av Ed Helms (Baksmällan-trilogin). Rusty är son till originalfarsan Clark (Chase) och alltså den karaktär som förekommer i de andra filmerna. Han är gift med Debbie (Christina Applegate) och tillsammans har de sönerna James (Skyler Gisondo) och Kevin (Steele Stebbins). Rusty beslutar sig för att göra samma resa som han gjorde när han var barn, han tar med familjen på en bilresa till nöjesfältet Walley World. Dåtidens skräckupplevelser är uppenbarligen inte nog för att skrämma bort honom från att reboota semestern, och det slutade ju trots allt lyckligt förra gången, efter alla om och men, för den som minns.

_H9C3335.DNG
Ja, de här två är med också.

Ett sätt att uppdatera en komedi är att ta i mycket mera innevarande gång. Och det är ungefär så regissörerna och medförfattarna John Francis Daley – han spelade Sam i kultserien Nollor och nördar – och Jonathan Goldstein har tänkt sig det. Daley och Goldstein har dock inte samma känsla som en sådan som Paul Feig. Det är fram med stora skämskudden som gäller. Detta är en sexistisk, rasistisk, homofobisk och transfobisk sörja utan särskilt mycket humor. Om Donald Trump vore en film vore han den här filmen.

En serie olyckor drabbar familjen på deras väg till Walley World, precis som förra gången. Det enda som räddar historien från ett inget-betyg är en ganska rolig Chris Hemsworth, några spyor – spyor är alltid kul – och ett eller annat ganska kul skämt. Problemet ligger annars ofta i leveransen. Visst är vad som sägs viktigt, men hur det sägs är ofta än viktigare. Tajmingen funkar överlag inte alls.

Ett päron till farsa 3
En av filmens få roliga skämt.

Den yngre av de två sönerna är taskig mot den äldre. ”You’re raising Hitler motherfucker, do your job!”, sa Louis C.K. om föräldrars uppfostransansvar. Och det citatet passar perfekt här. Makarna Griswold har i Kevin (Stebbins) avgjort fostrat något obehagligt. Han är verkligen en högst icke-älskvärd karaktär; med stockkonservativa värderingar och djupt obehagliga beteendemönster.

En jäkla massa cameos från mer eller mindre kända figurer blir det. Men det är inte tillräckligt för att rädda detta från misslyckande. Låt nu den här serien möta döden, snälla.

Ett päron till farsa: Nästa Generation hade biopremiär 11 september.

betyg1