Recension Serier & TV

Euphoria – en skoningslöst mörk bild av att vara tonåring i dagens samhälle

HBO lanserar sin första ungdomsserie som definitivt inte är till för de yngre tittarna. De första avsnitten serverar oss skoningslöst en överdos, våldtäkt av minderårig, en grov misshandel, droger att svälja, droger att snorta, genomgång av vad som är ”godkända” dickpics, porrsajter och penisar i massor. Massor! Har aldrig sett så mycket penisar under en timme förut. Jag stirrar med en känsla av starkt obehag, förfäran, fascination, och en evig tacksamhet att jag är född på 80-talet utan internet. Att vara tonåring i dagens digitaliserade samhälle verkar vara en mardröm som ger uttrycket ”It´s a djungel out there” en helt ny innebörd efter att ha sett de 4 första avsnitten av Euphoria. Jag är helt färdig, på gränsen till dränerad på känslor efteråt. Samtidigt håller jag på att kvävas av skratt av en scen då en av karaktärerna skypar med en äldre snuskhummer som vill bli förnedrad p.g.a. att hans ädlare del är i samma storlek som en legogubbe.

Som i de flesta tv-serier och filmer med high school-tema är det väldigt många karaktärer inblandade. Huvudrollen är Rue (en makalöst duktig Zendaya) som självmedicinerar med alla droger hon kan komma över som leder till överdosen i avsnitt 1. Efter sin nära döden-upplevelse är hon tillbaka i skolan, då hon även återupptar sin tillfälliga separation med drogerna (skam den som ger sig). Den nya eleven Jules (charmiga Hunter Schafer) får Rue på andra tankar då de omedelbart blir bästisar. Jules är en transtjej som tar dåliga beslut när hon letar efter kärlek och sex på internet med betydligt äldre och homofobiska män. Vänskapen mellan Rue och Jules är väldigt fin och känns verkligen i hjärtat. Dessa två karaktärer är förmodligen den enda relation det kan komma något gott ur som jag ser det. Skådespelarna i Euphoria är otroliga då det sannerligen inte kan ha varit lätt för dem, det inte är någon High School Musical stämning direkt.

Det sexuella innehållet i Euphoria är lika grafiskt och rått som i Larry Clarks film Kids som var oerhört kontroversiell när den lanserades år 1995. Allas vår ”McSteamy” (Eric Dane) från Greys anatomy visar här en helt annan sida som är djupt obehaglig. Dane gör det förbannat bra då han får håren i min nacke att resa sig varje gång han uppenbarar sig och denna gång är det inte av välbehag kan jag säga. Det syns att Euphoria är en påkostad produktion då det är som att bevittna en dyr musikvideo, manuset svänger hit och dit men tappar aldrig sitt knivskarpa och skoningslösa fokus, den humor som levereras på sina få ställen är mörkare än natten i januari månad och man kan inte vända bort blicken hur mycket man än vill. Känner mig som Malcolm McDowell i kultrullen A Clockwork Orange när han tvingas bevittna olika filmklipp med ögonen uppspärrade av metalliska klor. Men skillnaden är att jag gör detta frivilligt för det är ruskigt bra, lika beroendeframkallande som drogerna Rue jagar för att finna frid i sitt sköra inre av totalt kaos. Jag vill ha mer, NU!

Euphoria finns att streama på HBO Nordic den 17 juni