Familjen Bridgerton – en visuell dröm av mångfald som hade fått Austen att rodna

Bra

• Allt

Dåligt

• Inget

Shonda Rhimes är en magnat i tv-världen med b.la. långköraren Grey´s Anatomy och Scandal på sitt imponerande CV. För tre år sedan köpte Netflix hennes tjänster för hiskeliga 150 miljoner dollar. En sådan investering vill man gärna ha tillbaka någon slags ränta på, även när man ”heter” Netflix. Av de åtta serier som hon ska spotta ur sig för streamingjätten är Familjen Bridgerton först ut.

Baserad på en bästsäljande bokserie av Julia Quinn som med all säkerhet inspirerats av Jane Austens romanstjosan från en helsikes massa år sedan. Familjen Bridgerton utspelar sig på 1800-talet, handlar om åtta syskon där den äldsta systern Daphne (bildsköna Phoebe Dyvenor) ska giftas bort. Efter att ha blivit klassad som en ”diamant” av drottningen är hon högvilt på marknaden. Men Daphne vill gifta sig av kärlek och det är inte alltid det lättaste. Hon får ju inte gifta sig med vem som helst, pengar måste ju kunna garanteras och det måste ju vara en make som kan hålla gylfen stängd annat än i det gemensamma sovrummet. Om det blir en skandal finns det en 1800-tals variant av Gossip Girl , anonyma Lady Whisteldown vars nyhetsbrev man hellre dör digerdöden än hamnar i.

Daphne börjar tappa hoppet när den ena fjanten efter den andra uppvaktar henne. För att öka sin status ännu mer ingår hon en deal med hertigen Simon (skrattretande bildsköne Regé-Jean Page) om att han ska uppvakta henne lite smått. Konsekvensen blir att hon får fler lämpliga friare och Simon slipper bli påhoppad av desperata mödrar som vill gifta bort sina döttrar till en löjligt snygg och RIK hertig. Simon föredrar nämligen ond, bråd död framför äktenskapets bojor.

Låter rätt så tråkigt va? Tyckte jag också men OJ vad fel jag hade! Borde ju fattat det när det är Rhimes som producerar. För det första blandar man etniciteter hej vilt, sexscener som hade passat i en vuxenrulle producerat av en kvinnorättsorganisation (äntligen), klasskritik, sexorgier som tagna ur Eyes Wide Shut med homosexuella inslag. Inte så mycket Austen här inte! Lyssnar man även noga på musiken som spelas på de olika balerna kan man skönja populärmusik från fiolerna.

Produktionen är vansinnigt snygg med allt från kostymerna till fotot. En kompis till mig beskrev det mycket bra ”som om någon lagt ett instagramfilter över hela serien”. Kunde inte sagt det bättre själv, en visuell perfektion helt enkelt. Finns inte en chans att denna serie kommer gå lottlös vid nästa Emmygala. Det är en modern berättelse kamouflerat i  en Austen värld. Sedan är det mycket drama, stora känslor, lycka, ändlös sorg, konflikter och missförstånd som stundom får mig att slita mitt hår och ropa ”sakramento idiota” åt rutan i ren frustration. Längesedan jag blev så engagerad i en tv-serie och jag ÄLSKAR´T!

Familjen Bridgerton är nytänkande och en frisk fläkt som är svår att slita sig ifrån när du väl tryckt play. Det är ingen familjeserie, om du inte vill få hyfsat pinsamma frågor från de yngre i hushållet vill säga. Även om det fortfarande är giftermål som är ett mål i handlingen har kvinnorna en starkare roll, de framställs inte bara som lyxhustrur och bebismaskiner. Fortfarande är det skam att grädda en bulle i ugnen innan äktenskapet, någon måtta får det ändå vara på öppenheten. Vi är ju trots allt på 1800-talet här. Men det är ett modernt och jämlikt tänk som dominerar vilket är oerhört uppfriskande.

Skådespelarna är som gjorda för sina roller och det är en förbannat hög nivå talang vi får njuta av. Kemin mellan Daphne och Simon är i klass med den mellan Lady Gaga och Bradley Cooper i A Star Is Born. Är man inte redan kär i någon blir man det genom att följa deras resa. Det finns, som alltid i denna genre, en hel del kärlek att följa på sina olika håll men det är hela tiden dessa två man vill se mer av. Det finns fler favoritkaraktärer ni ska hålla ögonen på.

Drottningen som spelas av coola Golda Rosheuvel är förbannat fräck, karismatiska Adjoa Andoh som tar över varenda scen hon är med i som Lady Danbury, godingen Jonathan Bailey som Daphnes äldste bror Anthony vars kärleksliv är en historia i sig. Humorn finns mest i familjen Featherington, där vissa familjemedlemmar är dummare än det berömda tåget. Det finns en karaktär för allas smaker vågar jag påstå.

Till er som kommer bli lika förtrollade av Familjen Bridgerton som jag är så är det redan klart med en säsong två. Bästa julklappen i år, förutom ett visst vaccin förstås. Så håll er hemma nu medans vaccinet får verka och njut av denna pärla till mästerverk.

Familjen Bridgerton finns att streama på Netflix