Fast & Furious 7 – Recension

Fast & Furious 7 10

Lindman: Med 9,1 i tittarbetyg på IMDb tänkte jag att nu har det väl ändå slagit slint? Nu har väl gemene man tappat all sans och balans? Det finns ju inte en chans att sjunde delen i en franchise som vägrar dö, en filmserie som går ut på att, med hjälp av blandade actionhjältar visa snabba vrålåk, svällande biceps, storbystade kvinnor och slagsmål har förtjänat ett högre betyg än James Camerons mästerliga Aliens från 1986 och nästan ligger på par med ett modernt mästerverk som Nyckeln till Frihet. Då slog det mig att jag har färdats längs de här vägarna förr. Jag kände plötsligt igen mig och det hade inte kunnat bli tydligare om någon så hoppade upp och skrek DEJA VU MOTHERFUCKER rätt i ansiktet på mig.

Jag har gått på den här niten tidigare. Jag satt där några dagar innan filmen börjat, ställde in förväntningarna på ett absolut existensminimum och mentalt sågade jag skiten längs fotknölarna. Rubriken var redan skriven och putslustiga hån låg och väntade på gula Post-It-lappar. Det var den 21 maj 2013 för att vara exakt. Då hade nämligen Fast & Furious 6 pressvisning och jag minns hur jag spydde galla över filmen i diverse sociala medier och rasade i sociala tillställningar (läs: vänners middagsbjudningar) men fick skamset äta upp allt då den förväntade betygsettan i själva verket skulle visa sig vara en trea. Nu upprepar sig historien och egentligen skulle jag kunna återanvända den recensionen då det mesta faktiskt stämmer överens med del sju. Dock missar givetvis inte regissören James Wan ett tillfälle som det här för precis som Vin Diesel vägrar han att hålla låg profil utan vräker istället på med allt som går att uppbringa och vrider upp volymen rejält. Resultatet? En helt absurd testosteronstinn actionrökare som är ännu lite snabbare och ännu lite mer furiös.

Fast & Furious 7 11

Ja du Emil, det var ju det här med handlingen. Hur många rader skall vi ägna åt den egentligen? Det tar exakt åtta minuter innan de första silikonfyllda brösten studsar upp på duken och 14 minuter innan första snubben flyger genom en glasvägg. Hobbs (Dwayne Johnson) jobbar över på FBI-kontoret och blir brutalt överfallen av en stenhård superskurk. Deckard Shaw är skitförbannad på gänget som dödade hans brorsa i senaste rullen. Han spelas av den notoriska kylan personifierad, ja precis, Jason Statham. Jag funderade lite kort på om inte magen borde ta stryk av att gå omkring och vara så där iskall och hård hela tiden men hann inte filosofera så mycket mer i det ämnet innan huset sprängdes i bitar. Deckard är ute efter hämnd och ingen går säker. Han tänker ta till vilka medel som helst för att sänka Torettos ”familj” en gång för alla.
I villaidyllen bor O’Conner (Paul Walker) med gravid fru och barn. De lever numera ett härligt Svenssonliv med familjebil och grill med grannar men sätter snart fredagsmyset i halsen när kriget knackar på dörren. ”Men du hjärtat, samla ihop dina kriminella polare och dra iväg och jaga den här dödsmaskinen som ödelägger städer och helt saknar känslor”, said no pregnant mother of one ever. Men precis så är det förstår ni. Frugan insisterar och jagar därmed iväg sin make på en manhunt som kommer att överträffa det mesta inom modern actionfilm.

Fast & Furious 7 15
”Har jag någonsin varit glad?”

Emil: Måste hålla med dig Lindman. Jag tycker bara Fast & Furious-franchisen blivit bättre och bättre. The Expendables-serien har väl försökt göra något liknande, men kommer inte i närheten av den underhållning som det här bjuder. Sedan förutsätter det att man kommer till bordet hungrig och sugen på den här sortens förlustelse. Mycket är ju extremt pajigt. Dramaturgin haltar, det är ett ständigt ur askan i elden, i diverse miljöer. Och när Vin Diesel i sina ”Dahlin”-skjortor och linnen ska vara filosofisk och romantisera ”kärleken” och ”familjen” – då spyr jag. Men vad gör det när det är en rulle som inte alls hymlar med vad den handlar om: våld, vulgaritet och vild fart. Jag dristar mig till och med att påstå att den här filmen lyckas med den sortens humor som The Expendables-franchisen så desperat försökt lyckas med. När The Rock plockar upp en minigun och tömmer magasinet så är det en charmig blinkning till actionhistorien på ett sätt som Arnold inte riktigt längre kan ”pull off”. Sedan är varken Jason Statham, Paul Walker eller Michelle Rodriguez särskilt roliga skådisar, eller intar särskilt roliga karaktärer. Men vem bryr sig, jag ser en jättedyr sportbil hoppa mellan skyskrapor. Vad mer kan man begära av livet.

Fast & Furious 7 12
”Berget” är jättearg.

Lindman: Ja men eller hur? Det är en one-stop-shop för tokröj. Jag gjorde också kopplingen till Expendables där man inte alls har lyckats hitta rätt formel för underhållning. Hemligheten med Fast & Furious är ju att man, trots den oerhört träiga ensemblen ändå lyckas underhålla sin publik. Stereotyperna är hämtade direkt ur skolboken och logiken är noll men det gör ingenting för det funkar. Visst tusan är det pajigt men jag tar pajigt varje dag så länge jag får se den där bilen flyga från en skrapa till en annan. Vem bryr sig om att USAs mest superhemliga Black Ops, ledda av en åldrad Kurt Russell helt plötsligt överlåter hela sin teknikstuga och vapenarsenal åt ett gäng banditer i jakten på ett framtidsvapen eller att det går alldeles utmärkt att fallskärmshoppa med bilar och köra nerför stup för att sedan bara stiga ur bilvraket som är ett tillknycklat litet plåtstycke, knäcka nacken och knogarna lite, borsta dammet ur ansiktet och gå vidare som om ingenting har hänt? Varför skulle jag överhuvudtaget reflektera över att en målsökande missil i arslet endast resulterar i ett litet hopp framåt? Det är som i TV-serien Banshee. En uppvisning i våld där alla regler sedan länge slutat gälla. Slå dig trött liksom.

Fast & Furious 7 13
Brian O’Conner (Paul Walker, 1973-2013).

Annars har ju mycket av förhandssnacket handlat om Paul Walker och visst hänger hans ande där i backspegeln som en illaluktande Wunderbaum? Jag vet inte om jag är överdrivet sentimental men jag tyckte att det kändes ganska obekvämt att se honom på film när man vet att produktionen inte hann slutföras innan den tragiska olyckan tog hans liv alldeles för tidigt och det märks på stämningen och i dialogen att han är saknad. Avdelningen teknikproduktion briljerar dock när det gäller att dölja det faktum att Walker i själva verket bara är med i halva filmen. Resten täcks upp av stuntmän och faktiskt även hans två bröder men med Pauls ansikte. En imponerande insats om än något morbid kan tyckas. Det vägs dock upp av ett fint in memoriam i slutet.

Emil: Du är bättre researchad än jag Lindman. Det är nog precis därför Walker känns stolpigare än vanligt. Ja, det är rätt obehagligt. Och jag har blivit så jäkla blödig på senare år. Tycker verkligen avslutshyllningen till Walker är töntig. Klart att han ska hyllas på något sätt, men det görs på det allra ostigaste sättet och, som sagt, pallar verkligen inte när Vin Diesel ska leverera visdomsord – känns som man får lika mycket kvalitativ visdom från Roger ”Atlas” Zapfes karaktär i Torpederna, men där får man ju åtminstone humor. Trots det så börjar jag nästan grina i slutet.

Fast & Furious 7 14
Knivigt läge.

Till det mindre allvarliga med filmen, så är den fullmatad med oneliners. Jag tycker generellt sett att de i alla sådana där mainstream Hollywood-manus borde gå in och stryka 75 % av dem. En gång i tiden väntade man i nästan en hel film på att Arnold skulle säga ”I’ll be back.” Nu kommer det liknande rader varannan minut. Med det devalveras också värdet i repliker som är rätt fyndiga, de drunknar i en skörd av fyndiga repliker. Extra allt är det ju inom den här kategorin, men det behöver verkligen inte gälla allt.

Sedan får man väl acceptera att det är överexponering av en massa varumärken och bland annat Dubai filmen utspelar sig i. En sån här rulle kostar väl en slant och pengarna måste helt enkelt in. I den kommande James Bond-filmen sägs det ju att de ändrade i manus för att det skulle vara till belåtenhet för Mexiko – japp, landet. Och därmed rullade cashen in och saker kunde sprängas. En lika oroande som underhållande utveckling.

Fast & Furious 7

Lindman: Fast & Furious 7 är för mig något av det mest hjärndöda jag har sett på bio på år och dagar och jag älskar det! Det är en konst att göra actionrullar så här underhållande utan att bry sig det minsta om något annat än att det skall vara fullt ös från början till slut. Att trycka gasen i botten, aldrig bromsa och bara vräka på med rubbet och leverera. Oavsett om det gäller en på pappret omöjlig invasion i Azerbaijan eller svulstiga shejkfester i Dubai. Det gäller dock att lägga undan all rim och reson. Glöm allt du lärt dig i skolan. Tyngdlagar, centrifugalkraft, logik, sannolikhetslära och anatomi årskurs nio gäller inte här. Eller, förutsättningarna är i alla fall inte desamma som i plugget. Filmen skall givetvis ses på bio och man får ta den för vad den är. Vet man med sig att man endast lockas av kärlekskomedier och kostymdramer så gör man nog bäst i att dra av fyra ljudtekniker och välja något annat för här har James Wan sannerligen plockat in hela kavalleriet. Eller som Dwayne Johnson säger ”Cavalry? Lady, I am the cavalry!”

EMIL: Har ingen aning om vad det är för elitskola du gick på Lindman, ”centrifugalkraft”!? Men håller med om att det inte gäller att vara knusslig här. I Fast & Furious 7 är ”män män och kvinnor kvinnor”, som det heter i essentialisternas universum. Filmen är en hopkok av Gabriella Bark, Paolo Roberto och valfri oligarks föreställningsvärld. Samkört med det gamla klassiska MTV-programmet Sisqó’s Shakedown och drömmarna hos en tv-spelsberoende fjortonåring med mindervärdeskomplex. Uppenbarligen något som tycks tilltala både dig och mig (!) – vilket jag hoppas varken säger särskilt mycket om dig eller mig. Men inom den köttiga actionkategorin så finns det inte många filmer som slår den här på fingrarna. Gamlingar tjatar om Bullitt (1968) liksom, och jag är verkligen helt ointresserad av ”bra ljud”, men biljakterna i detta spektakel är en brutal fröjd för både ögon, öron och kropp. Det får bli ett gott betyg.

Fast & Furious 7 har biopremiär 1 april.