FishermansFriends

Fisherman’s Friends – En sjungande reklambroschyr för Cornwall

Denna film är inspirerad av en sann historia om gruppen som gick från pubuppträdanden till miljonkontrakt och utsålda arenor.

När skivbolagskillen Danny (Daniel Mays) följer med på svensexa till den pittoreska kustbyn Port Isaac anar han inte att det senare kommer att vända upp och ner på hela hans tillvaro. På skoj ger hans kompisar (tillika kollegor) honom i uppdrag att fixa ett kontrakt med byns sånggrupp, bestående av tio högst motsträviga fiskare. Nu ska Fisherman’s Friends traditionella sjömanssånger upp på den brittiska topplistan! Byborna skrattar först gott åt idén, men snart väcks deras engagemang. På vägen förälskar sig Danny i charmiga Alwyn (Tuppence Middleton) som är dotter till Jim (James Purefoy), en av de råbarkade sångarna. Plötsligt blir plojprojektet viktigt på riktigt.

FishermansFriends

Vad är bra?

Det här är en film som får dig att må bra. Filmen är befriande lättsam och ibland är det allt man behöver. Det är en charmig, om än väldigt förutsägbar, historia. Musiken är trivsam och känns varm och äkta, men den är inte riktigt min kopp te. Tror dock att många kommer att tycka om den. Tack vare Fisherman’s Friends har jag verkligen fått upp ögonen för Cornwall och börjat följa området på Instagram. De sagolikt vackra och inbjudande miljöerna har fått mig att börja planera en framtida semesterresa dit – det lär jag inte vara ensam om.

Som så många andra är jag svag för brittiska feelgoodfilmer. Gillade du exempelvis Allt eller inget och Brassed Off bör även denna film falla dig i smaken – dock viktigt att påpeka att Fisherman’s Friends tyvärr inte når upp i deras nivå.

Vad är dåligt?

Om vi bortser från den förutsägbara storyn så har Fisherman’s Friends ett större problem – filmens kärlekshistoria. Romantiken känns forcerad. Kemin mellan vårt kärlekspar finns helt enkelt inte där. I en romantisk miljö är det lätt att låta sig svepas med och här känns det som att de båda två väljer ut första bästa person som kommer i deras väg bara för att få uppleva förälskelse. Inte optimalt i en romcom. Jag hoppas dock få se mer av Tuppence Middleton framöver och då gärna i en liknande historia – tillsammans med rätt person lär det slå gnistor.

Fisherman’s Friends har biopremiär 16/8

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor och musikvideos. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden. Läs mer om Anette.