Frost 2 – Vackert och kärleksfullt äventyr för hela familjen

Varje år på juldagen är det tradition att gå på bio i vår familj. I år var inget undantag och självklart var den givna filmen att se Elsa 2, eller jag menar Frost 2 såklart men vem håller koll. Med fyra små Frost-älskare mellan 3-6 år och 6 vuxna Frost-älskare så var förväntningarna skyhöga. Vi hade inte hört något innan förutom att vi sett på Josh Gads (rösten till Olof) Instagram att det fanns en ny karaktär som hette Samantha, och henne hörde man ju om under Kalle på julafton så det var jag lite beredd på. Lite värre var att min syster googlat på Elsa och Google fyllt i ”Elsa dies in Frost 2”, så vi var med andra ord en smula spända, men också lite oroliga.

Den här recensionen skrivs utan spoilers, så om Google har rätt eller inte får du ta reda på själv, och vem Samantha är kommer jag inte berätta om men när du sett filmen kommer du fatta varför Joshs inlägg är så roligt, och varför vi fattade noll när vi såg det.

Frost 2 börjar med harmoni i Arendal, karaktärerna hittat en vardag tillsammans och Elsa verkar klara av att tygla sina krafter behjälpligt. Olof har börjat växa upp och tänker mer på framtiden och på hur det är att växa upp, Kristoffer vill utveckla sin relation med Anna, men hon är som vanligt omedveten om sin omgivning och trivs nog rätt bra med det.

Men något växer inom Elsa, som snart form och hotar livet i Arendal. Hennes egna krafter som tidigare varit för starka för att tygla, sätts nu på prov och kanske inte är starka nog. Elsa måste ge sig av för att ta reda på vad som finns där ute, men den här gången följer alla vännerna med på äventyret.

Elsa delas mellan att stanna i Arendal och att utforska det okända. Bild: Disney

Som uppföljare är Frost 2 fantastisk. Den har precis allt som en bra uppföljare ska ha; nostalgiska återkopplingar till förra filmen, fördjupade karaktärshistorier, och spännande tillbakablickar som gör även tidigare filmen bättre.

Här får Elsa den uppmärksamhet hon förtjänar, och det är både gripande och vackert. Hon är en riktigt intressant karaktär som tyvärr hämmas lite av att Anna blint hänger fast i henne. Syskonkärlek i all ära, men när det blir farligt känns det lite överdrivet. Där utsätter hon alla för fara bara för att få vara nära sin syster. Ändå är kärleken mellan dem, och de andra vännerna, allt som oftast vackert beskrivet.

En kärlek som jag skulle velat se mindre av var den mellan Kristoffer och Anna. Filmen är så lång och kunde man kapat något så är det där. Det blir lite löjligt stundvis, men på ett sätt får det med Kristoffer i handlingen och han är en fin karaktär att följa. Tillsammans med Sven får vi en välbehövd comic relief, och håll koll på pojkbandsreferensen i kärleksnumret.

Vad kan slå riktig pojkbandskärlek? Bild: Disney

Musiken är inte lika bra vid en första lyssning, men den växer på en och jag skulle nog kunna säga att jag nu tycker mycket mer om musiken i andra filmen än i första. Elsa sjunger bland annat en power-ballad som Panic! at the disco gör en cover på, och den är riktigt bra (vill du tjuvlyssna så kan du göra det här). Nu går musiken på repeat här hemma, i bilen, och vi går och nynnar på sångerna där emellan.

Ska du se någon film den här vintern, så tycker jag absolut att du ska ge Frost 2 en chans. Den är vacker, varm och spännande. För den skarpsynte kan man även hitta gömda Disney-spår som gör filmen lite extra rolig att titta på. Sist av allt bjuder jag på en bild från vårt besök, där tre små Elsa-fans är taggade inför juldagsbion.

Tre taggade Elsa-fans. Foto: Privat

En biolog som vill känna sig invigd och därför alltid letar efter detaljer och dolda budskap. Älskar riktigt bra karaktärsbeskrivningar men hatar övertydlighet. Har även en förkärlek till Will Ferrell och tecknat.