Ghostbusters – recension

Inlägg av Gästrecensent den 27 juli 2016 i

asdf

Vissa ser fyra spökjägare. Andra ser SYSTEMKOLLAPS

En högljudd kampanj för att ge filmen lägst betyg på IMDB, och filmen har inte ens haft premiär ännu. Ni som följt förhandssnacket är vid det här laget bekanta med ”the manosphere”. En grupp rediga karlar som gillar The Game samt att hata på feminismens fördärvande av genuina kulturyttringar. Samma glada gäng som förra året gick till attack mot Mad Max och dess orealistiska kvinnoporträtt har under det gemensamma årsmötet bestämt sig för att detta års hot mot naturens ordning är fyra kvinnor som jagar spöken på Manhattan. Bedöm rimligheten på egen risk. Detsamma gäller recensionerna på IMDB.

Filmen då? Jovars. En fantastisk inledning bjuder på humor längs hela spektret. Erin Gilbert (Kirsten Wiig) kämpar för att bli professor i fysik vid Columbia University och vill för allt i världens inte kännas vid den bok om paranormala fenomen hon tidigare gett ut tillsammans med Abby Yates (Melissa McCarthy). När så en uppskrämd herre kommer till hennes lektion för att be om hjälp med ett spöke så inser hon att den tidigare bästa vännen profiterar på deras bok och dessutom ger ut den utan hennes tillåtelse. Det ena leder till det andra och snart drar gänget runt i sina stilsäkra overaller och jagar spöken i tunnelbanesystemet och på death metal konserter. Pruttskämt blandas med referenser till gentrifiering och mer eller mindre subtila blinkningar till originalet. Den bisarrt korkade sekreteraren (Chris Hemsworth), som anställs endast tack vare hans tilldragande utseende, får agera substitut för den kvinna som nästan alltid har denna typ av roll i dudebro-rullar (tänk Megan Fox i alla filmer som börjar på T minus egen agens och ni är hemma). Det bjuds även på en del roliga gästspel av skådisarna från originalet, där Dan Aykroyds taxichaufför utgör höjdpunkten.

Same same but ja ni vet

Same same but ja ni vet

När det riktiga slaget om New York väl ska dra igång så tappar filmen något. Att se folk skjuta CGI-effekter på andra CGI-effekter blir snabbt tröttsamt, även om Ghostbuster Holtzmann (McKinnon) gjort sitt bästa för att variera det hela med dammsugare, spökhandgranater och laserpiskor. Och även om det är lite härligt nostalgiskt att se marshmallow-man och Slimer igen så sitter du kvar med en känsla av plikttrogen fanservice snarare än genomtänkt manus.

Det som gör att Ghostbusters lyfter haket över över dussinkomedins menlösa varande är dess medvetenhet om sin samtid. Filmens onding Rowan North (Neil Casey) förkroppsligar alla existerande populärkulturella nidbilder av den manlige näthataren och fungerar därigenom som en spegel av det som nu skett post produktion. Kampen som Wiig, McCarth, McKinnon och Jones för mot en klassiskt ondskefull figur kan ses som en metakommentar till det rådande ”debatt”-klimatet som förhärskar på vårt samtida internet. När North själv blir ett spöke och börjar ta över folks kroppar så lägger han kommenterar i stil med ”I should have worked out more when I was alive” och Don’t need to suck it in.” Detta kan givetvis läsas som kommentar både av den träningshets vi numera tar för vardag men även som tanken att allt går om du vill. Med andra ord ett individualiserande av möjligheten till framgång som är så karakteriserande för det Amerikanska samhället och på så vis ett hån mot den armé av hatare som gjort det till sin livsuppgift att sprida sin sociala konservatism till omvärlden.

Lite ögongodis

Lite ögongodis

Överraskande nog sträcker sig denna medvetenhet inte riktigt de 360 grader som hade behövts. Patty Nolan (Leslie Jones) är gruppens enda svarta medlem och porträtteras av outgrundlig anledning som en stereotyp angry black lady. Hon är den enda av våra fyra huvudkaraktärer som saknar högre utbildning, och har istället begåvats med god lokalkännedom samt ett temperament som skiljer sig en aning från resten av kvinnorna. Vi har genom åren träffat på denna figur fler gånger än någon orkar räkna till och det känns trist att en film som är så pass medveten, både om sin egen historia och vad som händer i världen idag, helt tappar bollen på denna punkt.

Tolkar jag in för mycket i en komedi? Kanske det men behållningen blir så mycket större då.

Recensionen är skriven av Calle Nilsson

Ghostbusters har premiär idag den 27/7 på SF:s biografer