Girl

Girl – Välspelat drama om könsidentitet

Tonåringen Lara vill bli en professionell ballerina. Hon har sin pappas fulla stöd och vågar därför börja på en ny skola för att förverkliga sin dröm. Hennes frustration och otålighet växer när hon märker att hennes kropp inte hänger med i de strikta disciplinerna av träningen eftersom hon föddes som pojke. Vi får följa den långa process som sker innan den könskorrigerande operationen kan genomföras. Hormonbehandlingar och möten med psykologer och läkare sker samtidigt som Lara sliter ut kroppen och gör allt för att dölja vad hon har mellan benen.

Jag undvek att läsa något om filmen innan pressvisningen och funderade faktiskt till en början över om det var en spelfilm eller dokumentär jag såg. Så otroligt övertygande är nämligen Victor Polster i rollen som Lara. Personporträtten känns överlag mycket trovärdiga och relationen mellan familjemedlemmarna är fint skildrad. Trots en kärleksfull och förstående omgivning är Laras tillvaro dock långt ifrån lätt. Hon är tonåring, otålig och brottas med kroppshets och ångestkänslor. Filmen lyckas få mig som åskådare att känna och förstå vad som sker inom Lara. Detta är till stor del den 16-årige belgiske dansaren Victor Polsters förtjänst. Han är helt fantastiskt i huvudrollen. Detta är hans skådespelardebut, vilket är väldigt svårt att ta in.

Girl är regissören Lukas Dhonts debutfilm och den hyllades mycket välförtjänt på filmfestivalen i Cannes, där den vann flera priser. Den blev även Golden Globe-nominerad för bästa utländska film och är Belgiens Oscarsbidrag. Jag håller tummarna för att den får en nominering. Personligen tyckte jag till och med bättre om denna film än den kritikerhyllade filmen Roma som det spås regna Oscarsnomineringar över. Med det sagt tycker jag att Roma också är väldigt bra, men Girl engagerade mig mer. Min enda egentliga kritik är att filmen hade kunnat vara längre. Jag vill veta mer om Lara och hennes familj, framförallt om tiden innan vi lär känna dem.

För vem?

Jag tycker att alla borde se denna engagerande och viktiga film. För mig har det alltid varit självklart att alla har rätt att få leva som den man är. Tyvärr tänker alla inte så. Förhoppningsvis kan Girl bidra till att öka förståelsen.

Girl har biopremiär fredag 18 januari.