Gloria Bell – Julianne Moore briljerar som livskrisande 50-plussare

Bra

• Julianne Moore briljerar
  • Underbart soundtrack

Dåligt

• Romantiserande knarkscener

Gloria är en frånskild, levnadsglad kvinna som gillar att gå ut och dansa. Hennes barn är vuxna och hon söker efter något eller någon som förgyller tillvaron. En kväll träffar hon Arnold (John Turturro) som också är skild och har barn. De inleder en kärlekshistoria som genast blir komplicerad på grund av familj, rädslor, starka känslor och oförmågan att sätta gränser och gå vidare.

Jag kan inte tänka mig någon annan än Julianne Moore i huvudrollen. Den är som gjord för henne. Hon får Gloria att kännas så äkta, som att hon finns på riktigt. Gloria skulle kunna vara jag om ett par år eller någon i min bekantskapskrets. Hon är lätt att identifiera sig med. Hon är också lätt att tycka om; som när hon ständigt småsjunger i bilen, njuter på dansgolvet eller vågar testa nya saker. Det gör det desto mer frustrerande när hon ibland agerar väldigt ogenomtänkt, men det är också en av filmens styrkor – den fina skildringen av Gloria. Hon känns mänsklig. Vi får ta del av hela henne; både härliga sidor, men även brister.

Kameran låter oss sakta följa med i Glorias tillvaro, det blir romantik, glädje, sex, vardagsrutiner, drama och en del obekväma scener, som exempelvis hur stelt och krystat det kan bli på ett födelsedagskalas då skilda föräldrar och deras respektive samlas. Många kommer nog att känna igen sig.

Den första halvan av filmen är väldigt bra, sen tappar den lite i tempo och fokus ett tag – för att tack och lov hämta upp det igen. Puh! För manus och regi står Sebastián Lelio och filmen är en nyinspelning av hans film Gloria (2013). Lelio har nu flyttat handlingen från Santiago till Los Angeles. Jag har tyvärr inte sett originalet, men älskade verkligen filmen En fantastisk kvinna som gav honom en mycket välförtjänt statyett på förra årets Oscarsgala.

JulianneMoore_JohnTurturro

Gloria Bell har ett underbart soundtrack. Blev så himla danssugen! Däremot är jag oerhört less på att se scener där knarkande framstår i ett lite romantiserat skimmer. När scenen inte berikar handlingen eller förtydligar rollkaraktären, utan mest känns överflödig. Sådana scener känns numera mer som regel än undantag i amerikanska filmer och serier. Tröttsamt. Kanske är det bara jag som är överkänslig och naiv, det kanske faktiskt är exakt så vanligt i verkligheten, även bland äldre kvinnor, att det visst bör vara med. Otroligt sorgligt om det är så.

Jag hoppas att många ser Gloria Bell – en engagerande berättelse om en fascinerande kvinna. Här finns också flera intressanta biroller. Personligen skulle jag gärna ha sett mer av Michael Cera, som spelar hennes son. Hans sidohistoria hade de gärna fått utveckla.

En sak som slog mig där i biomörkret var att jag älskar Julianne Moores skratt. Det är så underbart! Jag känner nu ett starkt behov av att höra det oftare.

Gloria Bell har biopremiär 8 februari (på den internationella kvinnodagen)