GoodBoys

Good Boys – Svordomar, charmiga tweenies och pinsamma sexskämt

I USA har Good Boys samma åldersgräns (R) som Tarantinos nya film Once Upon a Time in Hollywood som min kollega Måns recenserade tidigare i veckan. Kolla gärna trailern här nedan där Seth Rogen som är filmens producent berättar för skådespelarna att de inte får se sig själva. I Sverige är vi mindre känsliga när det gäller svordomar och sexskämt så här har filmen fått en 11-års gräns.

Gissar att jag var mer än 30 (!) år äldre än merparten av besökarna i biosalongen denna fredagseftermiddag. En av trettonåringarna som satte sig bakom mig gled in på en skateboard med en gigantisk cola i handen. Vi var inte många som var över 20 år i salongen, några var helt klart yngre än tio och där fanns också någon farmor eller mormor tillsammans med sitt barnbarn.

Så varför valde jag denna film? Svaret är Jacob Tremblay. I filmen Room såg jag (och många med mig) en stjärna födas. Jag bestämde mig genast för att följa honom på vägen mot en Oscar. Nu lär det definitivt inte bli tal om någon statyett för just Good Boys, men precis som med andra favoritskådespelare försöker jag såklart se alla filmer de medverkar i. Tremblay, som i höst fyller 13 år, har flera gånger visat hur bra han är på att spela mot vuxna, nu är det kul att se honom spela mot talangfulla skådespelare i hans egen ålder. Barnskådespelarna funkar klockrent tillsammans och det känns som att de hade kul när de spelade in filmen. Blev glad att se Retta från tv-serien Good Girls spela en av pojkarnas mamma. Hon har inte många repliker i Good Boys (undrar om hon valde att medverka här pga filmtiteln…), utan gör en ytterst liten, men ändå minnesvärd insats.

Handlingen

12-årige Max (Jacob Tremblay) har panik. Han har blivit inbjuden till sin första kyssfest och vet inte hur man kysser någon. Max och hans bästa vänner Thor (Brady Noon) och Lucas (Keith L. Williams) bestämmer sig för att olovligt använda Max pappas drönare för att spionera på ett tonårspar för att få tips. Allt går fel och drönaren blir förstörd. Desperata att ersätta den innan Max pappa kommer hem skippar pojkarna skolan och begår sedan en rad episkt dåliga beslut som involverar oavsiktligt stulna droger, paintball, poliser och skrämmande tonårsflickor.

För vem?

Filmens problem är att det är svårt att avgöra vem den är gjord för. Good Boys är lite för grov för unga och för mesig för vuxna. Synd. Hos vilka träffar filmen egentligen ”mest rätt”? Tror mig hitta svaret i biografen där jag såg den = kompisgäng som är ca 12-14 år. De var mycket engagerade, skrattade flera gånger högt åt filmens sexskämt och pinsamheter. Filmen fick till och med en rungande applåd i en betydelsefull scen i slutet. Det var inte en ironisk applåd, utan det märktes faktiskt att de var nöjda. Stämningen i biosalongen var härlig!

Ska familjer se denna film tillsammans? Nja, det är inget jag rekommenderar. Tror att den kan vara lite för pinsam, men visst kan det funka.

Det är mer än en månad sedan jag såg säsong 3 av Stranger Things, men mentalt är jag fortfarande på sommarlov och kvar hos Eleven & co – dessa charmiga tweenies som cyklar, äter glass och spelar tärningsspel. Det kändes härligt att idag återigen befinna sig i en liknande miljö, men nu utan monster. Det är kul att se saker från en 12-årings perspektiv. Det uppstår många roliga missförstånd när de försöker verka vuxnare än de är. Personligen har jag otroligt svårt för drogrelaterad humor, men här tycker jag att det funkar. En del repliker och skämt i filmen känns stela, men de flesta landar bra. Jag misstänker att filmens producenter Evan Goldberg och Seth Rogen har försökt upprepa succén med mästerverket Supersugen (jag älskade den), fast nu med yngre huvudpersoner.

Good Boys var förvånansvärt kul. Känner mig nöjd. Senare i höst ser vi Tremblay i den kommande adaptionen av Doktor sömn där även Ewan McGregor, en annan av mina favoriter, medverkar. Hej då sommaren, låt det bli höst nu!

Good Boys är bioaktuell just nu.

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor och musikvideos. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden. Läs mer om Anette.