Halston
Recension Serier & TV

Halston – Ewan McGregor porträtterar kändisdesignern som kastade bort sin talang

En välproducerad miniserie i fem delar om den amerikanska modeskaparen och modisten Roy Halston Frowick. Att Ryan Murphy är inblandad i produktionen märks tydligt. Handlingen är baserad på Steven Gaines bok ”Simply Halston” och utspelar sig i New York på 70-talet och 80-talet. Det är snyggt foto, färgstarka modevisningar, vackra miljöer, fest, sex, glamour och lyx – men givetvis även en hel del dekadens. Drogerna flödar och cigarettröken förpestar kontorsluften.

Halston gjorde sig ett namn i början av 60-talet då Jacqueline Kennedy bar en pillerburkshatt signerad Halston när hennes man John F Kennedy svors in som president. Därefter började han även att designa kläder och omdefinierade amerikanskt mode med sin moderna design. Det var minimalistiskt, glamouröst och bekvämt. Bland hans kunder återfanns exempelvis Elizabeth Taylor och Bianca Jagger och de festade tillsammans på Studio 54.

Halston
HALSTON och HALSTONETTES. Cr. ATSUSHI NISHIJIMA/NETFLIX © 2021

Vi får alltså följa historien om Halstons uppgång och fall. Han tappade greppet om sina affärer och sitt varumärke. Pengarna flödade ut ur hans fickor. Han var en konstnär som arbetade med tyg och hade en passion för vackra material och orkidéer, men affärssinnet sviktade. Här finns onekligen en del lärdomar att inhämta om affärskunskap, juridik och varumärkesbyggande. Halston har chockerande dålig koll på det mesta*.

Ewan McGregor som spelar huvudrollen är med i stort sett varenda scen och lyckas göra Halston älskvärd trots alla hans brister. Vi pratar om en envis, oresonlig, bestämd och missunnsam person. Ett komplext geni med ett enormt bekräftelsebehov. Ett ego som växer allteftersom drog- och alkoholproblemen eskalerar. Han faller för smicker och trivs i rampljuset. Vill bli omhändertagen, vill bli älskad, vill bli sedd. Trots att han ofta är arrogant och ganska odräglig känns han samtidigt oerhört mänsklig och sympatisk.

Halston
Ewan McGregor. Cr. ATSUSHI NISHIJIMA/NETFLIX © 2021

Halstons långa vänskap med Liza Minnelli (Krysta Rodriguez) är fin att följa. Gian Franco Rodriguez är lysande som Halstons älskare Victor Hugo och Rebecca Dayan är cool och bländande vacker i Halstons kreationer. Samtliga skådespelare gör ett utmärkt jobb.

Alla scener med vacker design och kreativitet i fokus är en underbar verklighetsflykt i dessa flärdfria coronatider. Och jag kan aldrig stirra mig mätt på New York. Några av de scener jag annars uppskattar extra mycket är då Halston visar prov på sin missunnsamhet (avundsjukan mot Calvin Klein är exempelvis rolig) och då han ska ta fram sin parfym. Underbara skådespelerskan Vera Farmiga gör där en liten, men mycket sevärd roll.

Halston är överlag ett underhållande, intressant och välgjort porträtt, min enda egentliga kritik är att historien hade mått bra av några fler tillbakablickar till barndomen. Det vore intressant att förstå mer om vad som formade honom, nu får vi detta tämligen ytligt presenterat. Jag hade velat veta mer! Vi påminns hursomhelst om svårigheten att leva i nuet, betydelsen av vänskap, att tro på sig själv, undvika droger – och att inte bry sig om recensioner.

Halston hade premiär 14 maj. Finns på Netflix.

* Vill du se mer folk med dålig koll? Då rekommenderar jag dokumentären FYRE: The Greatest Party That Never Happened på Netflix.

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor och musikvideos. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden. Var redaktionsmedlem juni 2018 – juni 2021.