Harry Potter och Dödsrelikerna: Del 2 – Recension

Pressad?

Harry Potter är ett närmast ogreppbart fenomen. Filmerna om den unge trollkarlen är den mest inkomstbringande filmserien i historien och böckerna har lästs av miljontals fans världen över. Författarinnan J.K. Rowling måste tveklöst anses vara vår tids största berättare av episka sagor om kampen mellan ont och gott, i samma familj som genrens mästare J.R.R. Tolkien och George Lucas.

Harry Potter-serien har dock två saker som både Sagan om Ringen och Star Wars i stort sett saknar: beröringspunkter med vår egen värld men framförallt mångbottnade karaktärer med djup. Medan Tolkiens Sauron aldrig blir något annat än en ansiktslös mörkrets furste är Harrys nemesis Voldemort en människa av kött och blod, om än näslös och förvriden av ondska och maktbegär. Däri ligger troligtvis stor del av förklaringen till den exempellösa framgången.

När det nu är dags att avluta denna märkliga och fantastiska saga vi fått följa under tio års tid är förväntningarna givetvis uppskruvade till max. Kommer den att motsvara förväntningarna? Hur kommer det att sluta? Kommer den goda sidan att segra mot Voldemort och hans anhang? De som läst böckerna vet ju redan svaret på den frågan, men för oss som bara sett filmerna pirrar det i magen när man sjunker ner i fåtöljen och med darrande händer hänger på sig 3D-brillorna.

Nå, blir det den avslutning alla fans världen över förväntat sig?

Ja.

Har de inte blivit lite för gamla?

Harry Potter och Dödsrelikerna del 2 har förvisso sina få sega punkter där allting stannar av, men på det hela taget är detta en värdig och mäktig final på denna episka resa som förtrollat oss under ett helt decennium.

Handlingen tar vid där den förra filmen slutade och publiken förutsätts hänga med i svängarna. Någon tid för förklarande tillbakablickar finns inte, men det stör knappast den invigde. Jakten på horrokruxerna, de föremål i vilka Voldemort gömt delar av sin själ, går vidare i ett högt tempo och stämningen är om möjligt ännu mer ödesmättad än sist. För varje minut som går rycker den oundvikliga slutstriden närmre och det är svårt att inte dras med i berättelsen. Och när den avgörande kampen väl brakar lös är det filmunderhållning på hög nivå. Regissör David Yates visar här att han har bra känsla för tajming och dramatik. Det är spännande hela tiden.

Det är alltid svårt att pressa ner böcker i filmformat. Av utrymmesskäl är man tvungen att banta ner historien och helt välja bort vissa delar. Detta dilemma drabbar givetvis även Harry Potter och Dödsrelikerna del 2. Kärlekshistorien mellan Harry och Ginny är t.ex. så nedtonad att det nästan blir lite skrattretande. Överlag ror dock Yates det hela i hamn på ett övertygande kompetent sätt. Till sin hjälp har han ju också en handfull ur Storbritanniens absoluta skådespelarelit, en inte helt talanglös skara. Det är en fröjd att se dem briljera de korta stunder de får chansen.

När allting slutligen är över och jag sakta reser mig ur biostolen översköljs jag av en känsla av vemod och tomhet då jag inser att vi aldrig mer kommer att få resa tillbaka till J.K. Rowlings underbara magiska värld med alla dess fascinerande karaktärer. Jag tröstar mig dock med att vi har åtta filmer att glädjas åt i många år framöver. Det skulle inte förvåna om folk tjugo eller kanske till och med trettio år framåt i tiden fortfarande kommer att finna glädje i att återvända till denna värld.

Filmerna om Harry Potter och hans vänner på trolleriskolan Hogwarts har för all evighet satt ett avtryck i filmhistorien och med Harry Potter och Dödsrelikerna del 2 avslutar man onekligen med flaggan i topp. Det gör dessvärre inte alla filmserier.

Biopremiär onsdag 13 Juli