HighLife_Binoche

High Life – Ångestladdat rymddrama med Juliette Binoche och Robert Pattinson

Ett tiotal mördare och grova brottslingar har sluppit undan dödsstraff i utbyte mot att ställa upp som besättning på ett farligt rymdäventyr. Ombord finns även en galen läkare som utför reproduktiva experiment på sina medresenärer.

Filmen inleds med att vi får se hur Robert Pattinson reparerar rymdfarkostens exteriör samtidigt som han lyssnar på bebisen Willow via en babymonitor. När han är inne i rymdskeppet igen förklarar han på bebisspråk för Willow att det är tabu att dricka sin egen urin.

Filmen är långsam och väcker nyfikenhet. Sakta läggs pusslet och vi får veta vad som hänt genom tillbakablickar. Rymdstationen är nedgången och smutsig. Miljön känns otrevlig, med undantag av platsen där de odlar. Det här är en sån där film som lär dela publiken. Kan tänka mig att det finns de som kommer att älska den och de som kommer att avsky den – själv håller jag mig dock faktiskt någonstans mittemellan för jag tycker att High Life går att se med olika glasögon.

High Life
Robert Pattinson. Foto: Martin Valentin Menke

På rymdskeppet finns en Fuckbox. Här finns flera obehagliga sexscener. Det är ibland påfrestande intimt och aldrig sexigt, utan mest äckligt. Här finns scener som stannar kvar, etsar sig fast. Det här är den franska regissören Claire Denis (White Material, 35 Shots of Rum) första engelskspråkiga film. Hon har gjort ett kammarspel om föräldraskap och sexualitet i en inhuman miljö. Jag tycker storyn bitvis är intressant, men den senare delen av filmen leder åtminstone mig ingenstans. Skådespeleriet är det bästa med filmen – och låten som kommer då eftertexterna rullar fram.

High Life är en ganska märklig film som är värd att se – om inte annat för att diskutera den med andra. Tror som sagt att den kan båda hatas och hyllas! Personligen vet jag inte om jag hade fortsatt att titta om inte Robert Pattinson varit med. Jag var Team Edward genom hela Twilightsagan och jag tycker att han är en utmärkt skådespelare och dessutom trevlig att titta på. Det senare gäller dock inte riktigt i denna film. Här finns inget som påminner om de romantiska miljöer han tidigare ofta varit förknippad med, men han passar perfekt i rollen och bevisar återigen att han är så mycket mer än ett vackert ansikte. Han är trovärdig som pappa och scenerna ihop med Willow är fina. Även Juliette Binoche är väldigt bra och obehaglig i rollen som galen läkare.

För vem?

High Life är inget för dig som gillar action- eller skräckfilmer som utspelar sig i rymden. Här finns inga monster, förutom mänskliga. Tempot är lugnt. Filosofiskt. Är du mitt uppe i dina filmvetarstudier är det här en utmärkt film att studera närmare. Här lär finnas både ett och annat att diskutera och dissekera.

High Life hade biopremiär 20/9

Foton: Nonstop Entertainment. Fotograf: Martin Valentin Menke

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor och musikvideos. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden. Läs mer om Anette.