Post Type Selectors

Himmel över Flogsta – Recension

Himmel över Flogsta

Viktor Johanssons debutfilm behandlade stadsdelen Gottsunda, uppföljaren behandlar ett annat Uppsala-område, Flogsta. Och precis som i förstlingsverket är det en film som landar mellan dokumentär och fantasi, mellan verklighet och dröm. Det är poröst, meditativt, flummigt, konstnärligt, suggestivt. En film som är mer löst hållen än Johanssons förra – som redan den var lös. Vi får vi följa en samling existenser som befolkar det studenttäta Flogsta. Bland de groteska lägenhetskomplexen rör sig bland annat det kufiga Michael Jackson-fanet Arman Chowdhury (Arman Rashid), vegangänget som dumpstrar och mannen som förlorat någon, antagligen ett barn. Den senare spelad av Vanco Nakev, som också fanns med i Under Gottsunda. Men vad som är ”spelat” och vad som är ”på riktigt” är aldrig helt klarlagt, och det spelar ju egentligen inte någon roll.

Himmel över Flogsta 2
Flogstas hockeyduo.

I Flogstas dungar rör sig också två ”Columbine”-snubbar. Svartklädda och fascinerade av våld brottas och slåss de i en homoerotisk relation med både sorgliga, vackra och obehagliga över- som undertoner. De påminner om det där gänget i Under Gottsunda som tränade närstrid och var betagna av Spetsnaz. Bland höghusen rör sig i sin tur ”hockey”-duon bestående av en ledsagare och en kille med Downs syndrom. På ett av husen klättrar en lirare som bäst beskrivs som Flogstas egen Alain Robert. Det är bara några av de karaktärer som ömsom svischar förbi ömsom återkommer med jämna mellanrum filmen igenom.

Någon handling finns inte, istället skildras här ett tillstånd. Flogstatillståndet. Inramat av den välkända ångestkören som ljuder varje kväll klockan 22:00, i folkmun kallat Flogstavrålet. Det är faktiskt ingenting annat än magiskt. På något sätt lyckas Johansson fånga det riktiga Flogsta bättre än någon eller något annat med sin förhöjda variant. Ljuset påminner om filmer som Farväl Falkenberg (2006), lika skirt som skört, som vackert och olycksbådande sorglöst.

Viktor Johansson är en säregen röst i svenskt filmliv som inte förtjänar något annat än beröm. Och pengar. Ge honom pengar att göra mer och större saker.

Himmel över Flogsta hade biopremiär 16 oktober. Den går även att se på triart.se och Telia Play+.