Recension Serier & TV

Hjem til jul – det bästa sedan Karl-Bertil Jonssons julafton kommer från Norge

Bra

• Allt!

Dåligt

• För få avsnitt.

Jag tycker jul är en extremt överskattad högtid med sin överkonsumtion och de ensamma känner sig ännu ensammare. Tvingas man dessutom umgås med avlägsna släktingar eller annat löst folk bara för att det är jul är det så nära skärselden man kan komma i mitt tycke. Netflix har självklart levererat en tv-serie med jultema, Hjem til Jul som är skapad av våra norska grannar.

Hjem til Jul handlar om sjuksköterskan Johanne (bästa Ida Elise Broch) 30 år som är den enda personen bland vänner och familj som är singel efter ett smärtsamt uppbrott tre år tidigare. Efter ständiga kommentarer kring hennes ensamma liv och samhällets förväntningar på den perfekta julfamiljen startar Johanne en 24-dagars jakt på en partner att ta med hem till jul.

Blev förbannad när jag läste vad serien handlade om eftersom den typen av serier får mig att vilja slå någon hårt på käften. Att vara kvinna, över 25 år och singel i dagens samhälle ses som en katastrof värre än att isen i Antarktis smälter i rekordfart (believe me, I know!).

Det var med ett hånflin jag lade mig till rätta i soffan för att skåda vad jag trodde skulle vara trams på norska och dessutom med Felix Sandman i rollistan (kunde inte bli värre). Men vad fel jag hade. Herre Jesus i krubban vad fel jag hade. Hjem til Jul är ibland det roligaste, finaste och bästa jag har sett med jultema sedan Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton.

Först och främst blev jag golvad av hur trollbindande Ida Elise Broch är i huvudrollen. Hon borde komma med en varningsskylt om för hög strålning för jäklar vad hon glänser i varenda scen hon är med i, vilket är så gott som alla. Hennes komiska timing är bland det bästa jag har skådat och med endast ett ansiktsuttryck kan hon förmedla en flod av känslor. Lätt det bästa Norge har producerat sedan Kristofer Hivju.

Broch är inte ensam om att glänsa då Hjem til Jul kryllar av intressanta och skickligt porträtterade karaktärer som jag fullkomligt älskar. Affischnamnet som Neflix slänger sig med, Felix Sandman, är dock den enda karaktären som man hade kunnat göra lite mer intressant men det förlåter jag högen av manusförfattare som skapat denna pärla utifrån en idé av Amir Shaheen och Kristian Andersen.

Alla biroller är helt underbara men någon som konkurrerar med Broch om strålkastarljuset är Ghita Nørby som är fantastisk som Johannes patient med lungsjukdomen KOL som vägrar ge upp sina älskade giftpinnar med orden ”det är ju så gott”.

Manuset är lika humoristiskt som det är sorgligt, skådespelarna är perfekt castade och det känns som att man ser en dokumentär eller en realityshow som faktiskt är bra! Det enda negativa är att det bara är 6 avsnitt av Hjem til Jul. Mitt Grinchen-hjärta behöver en serie som denna varenda jul för att överleva detta överskattade spektaklet.

Hjem til Jul finns att streama på Netflix den 5 december