Hjem til jul säsong 2 – mindre feelgood när livet knackar på dörren

Bra

• Ida Elise Broch

Dåligt

• Får tyvärr inte säga det

Då är det december och julhelvetet står än en gång och bankar frenetiskt på dörren. Inte vilken december som helst utan det är efter ett helvetes år i pandemins spår. Vi är hyfsat många som känner oss som urvridna disktrasor efter detta år av eländes elände gånger 1000. Då finns det inget bättre än att få återuppta kontakten med helt ljuvliga Johanne (min girlcrush Ida Elise Broch) igen. Men hon har det inte lätt heller visar det sig till min stora fasa!

Nu kommer det en spoiler för er som INTE sett säsong 1. Om ni minns så var det någon som knackade på dörren i sista avsnittets slutminuter. Man trodde att alla var på plats hemma hos Johannes föräldrar. Men vem eller vad som stod utanför får jag tyvärr inte yppa ett ord om, det får ni ta reda på själva kära vänner. Får inte yppa så mycket alls faktiskt för då blir det ju inget kul när ni väl ska se avsnitten enligt upphovspersonerna. Jag blir förmodligen arkebuserad om jag skvallrar och när jag har klarat mig så här långt detta satans 2020 vore det dumt att chansa.

För Johanne är livet lite besvärligare än vanligt i säsong 2 av Hjem til jul. Ibland blir det bara pannkaka av allting och det får alla i den lilla norska byn erfara denna säsong. Johanne försöker reda upp saker och ting med bl.a. alkohol på det lokala discot där musiken är så hög att man inte ens hör sina tankar. Ni vet den där ljuva tiden när man hängde över bardisken, nästan hamnade i handgemäng med andra fylletrattar i sin desperation efter 1 minut av bartenderns uppmärksamhet. Trodde jag aldrig skulle sakna det men man saknar ju kofan när båset är tomt.

Säsong 2 är inte lika magisk som föregående säsong men to be fair, ribban var satt på rekordhöjd. Återigen vilar handlingen stadigt på Broch som Johanne. Hon är hudlös och samtidigt förbannat rolig med små medel. Skulle faktiskt vilja sträcka mig så långt att säga att hon är ett komiskt geni med sina olika ansiktsuttryck och timing att slänga ur sig den ena roliga repliken efter den andra. När hon gråter vill man trösta henne, när hon gör jävelskap som att t.ex. urinera på ett olämpligt ställe i fyllan vill man vara där och stå vakt så att ingen ser. ”I got your back” liksom. Hennes charm går inte att motstå i år heller kan jag lugnt konstatera. Dock inte lika mycket feelgood på denna säsong som i föregående men det gör faktiskt inte så mycket skada i mitt tycke. Mer vardagsrealism den här gången.

Som vanligt försöker hon även ta hand om alla runtomkring sig och glömmer självklart bort sig själv. I denna säsong märks det mer att hennes ork som ”helgon” börjar tryta och det välkomnar jag med öppna armar. För mig som tycker denna jul är jävligare än det vanliga jävliga julandet var det härligt att få ”spendera” några timmar med Johanne. Tycker jag definitivt ni ska göra också.

God jul då och gott nytt (efterlängtade 2021) år på er!

Säsong två av Hjem til Jul har premiär på Netflix den 18 december.