A Horrible Way to Die – Recension

Det är inte Zach

Sarah har flyttat, besegrat alkoholberoendet och funnit kärleken. Den trygga vardagen tar dock en dramatisk vändning när ex-pojkvännen Garrick rymmer från fängelset. Kan Sarah överleva sitt förflutna?

Filmen inleds med att Garrick vaknar upp i en bil. Sömndrucken vacklar han ut och öppnar bakluckan där det ligger en skräckslagen kvinna. Han hjälper henne varsamt att kliva ur, och försäkrar henne att allt ska ordna sig. Därefter stryper han henne hårt och obevekligt. Det är gryning och dådet sker på en dimmbeslöjad myr. Tonen är satt – osentimentalt, elakt och skoningslöst.

Sarah försöker få rätsida på livet efter sina traumatiska upplevelser – hon går i AA-grupp där hon träffar Kevin (Joe Swanberg). Efter lite trevande uppvaktning ger Sarah med sig och de inleder ett skört förhållande. Kevin är känslig och förstående  – Garricks diametrala motsats. Efter ett tag – filmen är berättad med upphackad kronologi – förstår vi att Garrick är Sarahs gamla pojkvän. Som första scenen antydde är han en fullblodspsykopat s0m verkar mörda helt utan motiv. Han har dessutom en egen Facebook-grupp och ett antal fan-sidor på nätet.

Sarah som angav Garrick efter en horribel upptäckt i ett förråd lever nu under FBIs vittnesskyddsprogram och känner sig relativt trygg. När ett antal brutala mord i trakten sammanfaller med Garricks rymning från en fångtransport börjar Sarah ana att snaran är på väg att dras åt.

Vittnesskyddet funkar sådär

Omslaget fullkomligt skriker torture porn – men filmen är snarare ett lågmält, tungt och gripande drama – förvisso hemskt och stundtals ohyggligt brutalt – men det är den hotfulla stämningen som gör det snarare är det explicita våldet. En återkommande bordunton på ljudspåret skapar en outhärdlig spänning och en känsla av annalkande katastrof. Den är känsligt filmad – fotot är på gränsen till underexponerat hela tiden vilket förstärker den effektivt mörka tonen.

Den uppkronologin fungerar bra som berättarteknik – övergångarna är sömlösa  – men det blir ändå aldrig otydligt och man känner verkligen för Sarah, utmärkt spelad av Amy Seimetz. Även Garrick (AJ Bowen) är något av ett fynd – en mumlande och charmig nallebjörn ena stunden för i nästa stund implodera till en obeveklig mördarmaskin. Han mördar inte för han vill utan för att han måste vilket gör hans karaktär fascinerande och skrämmande på ett sätt som påminner en del om Hanibal Lecter.

A Horrible Way to Die vinner på det nedtonade spelet och den oerhört effektiva stämningen som sitter kvar långt efter. I slutet av filmen är det en vändning som är bland det mest brutala och oförsonliga jag sett på länge.

A Horrible Way to Die finns på DVD nu.