It´s a sin – Gripande om AIDS intåg på Londons gayscen

Mästerverken Angels In America och Jonas Gardells tv-serie Torka Aldrig Tårar Utan Handskar satte sig djupt hos mig när de sändes första gången. Dessa vackra män som drabbades av ett brutalt virus p.g.a. de ville bejaka livet och sin sexualitet. Vars rop på hjälp inte togs på allvar på grund av vem de valde att älska och älska med. När det visade sig att även heterosexuella kunde drabbas av sjukdomen, att det inte var ”gaycancer” hoppade man ned från sina höga hästar och började hjälpa.

Dessa män ansågs perversa, fick skylla sig själva för sin promiskuösa livsstil, det var Guds ”straff” blahablaha. Så vem är att skylla för den pandemi vi lever i nu? Det ska ju alltid skyllas på någon grupp som inte rättar sig i det ”normala” ledet, vad nu normalt klassas som i dagens läge. Min kära far som var född på 40-talet frågade mig för några år sedan om jag var ”homofil” eftersom jag inte levde med någon. Ja ni förstår ju, vissa saker är inte ”normala” enligt den äldre generationen.

Miniserien It´s A Sin utspelar sig i London i början av 80-talet. Skaparen Russell T. Davies har sagt i intervjuer att det delvis är en självbiografisk berättelse, en chans för honom att bearbeta vad som skedde under denna tid som en del homosexuella har liknat vid ett krig när deras vänner dog som flugor. Vi får lära känna Ritchie (Olly Alexander) som kommer från Isle Of White för att börja läsa juridik (hans föräldrars önskan) men när en dröm att bli berömd skådespelare, propra Colin (Callum Scott Howells) från Wales, orädda Roscoe (Omari Douglas), intelligenta och exotiska Ash (Nathaniel Curtis). Den som håller ihop gänget är dramaläraren Jill (Lydia West) som blir en mammafigur för gänget.

Roscoe när han ber sin konservativa familj dra åt fanders.

Tre minuter in i avsnitt ett får man se hur Roscoe, omgiven av sin mamma och kvinnliga släktingar försöker bli ”botad” från att ha djävulen inom sig. Hans mamma sitter med en tidning med namnet Gay News och gastar någon slags bön. Så absurt att jag skrattade rakt ut! När Roscoe några minuter senare fått nog av dårarna, sminkar han sig, klär sig i kjol och förkunnar högljutt för den chockade släkten: ”I will be staying at 23 piss off avenue W London fuck” kvävdes jag nästan av skratt. Finns fler scener som inbjuder till en hel del skratt samtidigt som det lurar ett mörker över handlingen, en förnimmelse om att något hemskt kommer ske vilket jag känner tydligt i magtrakten.

Kompisarna skapar sin egen familj då vissa av dem blivit avvisade p.g.a. sina ”perversiteter” eller inte vågat berätta för sina biologiska familjemedlemmar då de vet vad konsekvensen blir. Allt är tjo, tjim och himla massa sköj när bekanta som alltid hänger på den lokala gayklubben börjar ”resa hem” till sina hemtrakter för att aldrig återvända. Samtidigt kommer nyheter från New York om en typ av cancer som bara drabbar homosexuella män vilken leder till döden. Vissa i gruppen tar detta på allvar medan andra minsann inte tänker låta sig skrämmas av något konstigt virus som säkert är ett påhitt (känns igen från dagens pandemi då vissa FORTFARANDE inte tror på Covid) för att få dem att sluta ha sex med varandra.

Under fem avsnitt får vi följa detta fina kompisgäng och det blir mörkare och mörkare ju närmare slutet vi kommer. Sista avsnittet är bland det bästa jag har sett om vad sorg, skuld och dåligt samvete kan göra med en individ. En av killarnas mamma (kan ju tyvärr inte avslöja namnet på skådespelaren då jag ej vill spoila) drabbas av vad som kan liknas en psykos på sjukhuset när hon får reda på hur sjukt hennes vackra barn är. Hon lever runt som Michael Douglas i Falling Down, fast hennes våld är psykiskt då hon sprutar ur sig anklagelser åt allt och alla då hon håller på att explodera av dåligt samvete. Hur kunde hon inte ha vetat att hennes son var gay? Hon hade minsann kunnat skydda honom, eller? En skådespelarprestation jag sent kommer glömma.

Jag tror och hoppas att It´s A Sin kommer få det genombrott och erkännande den förtjänar. Skådespelarna är underbara och kravet var att de karaktärer som är homosexuella skulle castas med homosexuella skådespelare vilket borde vara en självklarhet men inte i alla produktioner tyvärr. Men Davies fick som han ville och resultatet blir ännu mer trovärdigt. För mina tankar till HBO:s suveräna Pose där man castade transexuella personer. Det har blivit så mycket bättre sedan denna hemska tid i början av 80-talet, men samtidigt är det viktigt att vi blir påminda om tidigare historia där vi behandlat minoritetsgrupper helt bedrövligt. För bästa sättet att lära sig av är ju av sina misstag, eller hur?

It´s A Sin finns att streama hos HBO Nordic.