Jag kommer hem igen till jul – Bra musik, mycket dramatik och väl gömda familjehemligheter

Ella Lemhagen har regisserat denna film, som är baserad på en idé av Peter Jöback och med ett manus inspirerat av hans eget liv. Vi får följa världsstjärnan Simon (Peter Jöback) som kommer hem till Sverige för att fira jul med familjen och allt vad det innebär. I det lilla samhället där han växte upp arrangerar hans bror Anders den årliga julkonserten. Simon har övertalats att vara med och Anders, som alltid levt i skuggan av sin bror, är inte helt nöjd med detta. Redan i inledningsscenen lyckas filmen på ett utmärkt sätt förmedla en syskonrivalitet som alltid har funnits där.

pressbild-jag-kommer_hem-igen-till-jul
Fotograf: Josef Persson (c) Miso Film Sverige

Jag älskar julfilmer, helst av det lättsammare slaget typ Ensam hemma och The Holiday. Svenska julfilmer innehåller ofta en hel del nubbar och obekväma tala ut-scener, det gäller även Lemhagens film och hon gör dem så bra. Tankarna går till Tomten är far till alla barnen och Fanny och Alexander, men även till den danska dogmafilmen Festen av Thomas Vinterberg. Faktum är att Jag kommer hem igen till jul innehåller betydligt mer drama än komedi, även om de syrliga replikerna från en bitter svärmor (Suzanne Reuter) som inte längre får bestämma i köket är omöjliga att inte skratta åt.

Det är rikligt med snö, julmys och vacker musik i filmen Jag kommer hem igen till jul. Igenkänningsfaktorn är hög, både i de komiska situationer som uppstår då familjens alla personligheter krockar, men även i de sorgliga stunderna. Jag är själv ett maskrosbarn och vet hur det är när alla låtsas att de inte ser flodhästen i vardagsrummet. Sånt kan bli extra märkligt och påfrestande vid högtider. Denna film lyckas verkligen skildra detta väl.

Alla skådespelare är utmärkta i sina roller. Väldigt bra casting, manus och regi och Peter Jöback sjunger som alltid magiskt. Hans hyllade julskiva “Jag kommer hem igen till jul” släpptes 2002 och är Sveriges bäst säljande julskiva genom tiderna. Helt logiskt – den är så bra! Framöver lyssnar jag även gärna på mer vacker sång av Erik Källsäter, den begåvade pojken som spelar sonen till Anja Lundqvists och Rennie Mirros karaktärer.

Det här är en ljuvlig film för alla oss som älskar Peter Jöbacks musik. Och för alla som gillar julfilm, men var som sagt beredd på att detta främst är ett drama, trots att filmen även bjuder på flera härliga skratt.

Jag hoppas att Jag kommer hem igen till jul kommer att ses av en stor publik. Förhoppningsvis får den igång tankeverksamheten hos människor som envist håller fast vid påstådda sanningar som behöver och bör utmanas. För mig är det här en framtida julklassiker – faktiskt den bästa svenska julfilm jag har sett.

Jag kommer hem igen till jul har biopremiär 8/11

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor och musikvideos. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden. Var redaktionsmedlem juni 2018 – juni 2021.