Recension Serier & TV

Jett – Carla Gugino stjäl våra hjärtan i sommarens snyggaste produktion

Produktionsbolaget Cinemax gav oss den briljanta tv-serien Banshee (2013-2016), vilken jag ännu sörjer djupt. Men nu har de satsat på Sebastian Gutierrez (Snakes on a plane) vars serie Jett definitivt kan bli en ny succé värdig Banshee. Daisy ”Jett” Kowalski spelas förträffligt skickligt av Carla Gugino som även är Gutierrez livspartner utanför jobbet. Jett är en mästertjuv av högsta rang och om det hade funnits en Linkedinsida för brottslingar hade hon varit en av de mest sökta där.

Hon är känd för att kunna lägga tassarna på föremål ingen annan lyckas med då hon är oerhört duktig på att planera sina stölder in i minsta detalj. Jett har suttit av ett kortare fängelsestraff och vill lämna brottets bana bakom sig för att fokusera på sin dotter (Violet McGraw) och sin mystiska sidekick Maria (Elena Anaya) vilken alla misstar som Jetts hushållerska. Jett har lite svårt att passa in med de andra mammorna vilket leder till en del komiska möten. T.ex. när hon sitter på en bänk i lekparken och en av mammorna frågar var hon bott förut eftersom de inte känner igen henne. Snabbt och med ett pokerface säger Jett: ”Prison”.

Tyvärr måste Jett lägga sina pensionsplaner på hyllan när den kriminella storbossen Charlie Baudelaire (Giancarlo Esposito) vill att Jett stjäl en värdefull ring från en annan kriminell storboss vid namn Milan Bestic (Greg Bryk) som är lika charmig och oberäknelig som en katt. Man vet aldrig när kelandet blixtsnabbt går över i klösande. En serie av våld, svek och diverse stölder sätts i rullning och alla vill ha en bit av Jett som bara vill göra klart sitt jobb för att få bli lämnad ifred. Det är många karaktärer som presenteras och det gäller att hänga med i svängarna. Vissa skurkar av arten män försöker få Jett ur fattning genom att anspela på hennes utseende och sexualitet men det går inte hem. En man hon har skadat frågar: ”Tell me what your pussy tastes like”? Blixtsnabbt replikerar Jett: ”Like summer” och lämnar honom att förblöda. Det är vad jag kallar en tuff brud i lyxförpackning som inte låter sig nedslås av tarvliga försök till sexism.

Handlingen drivs framåt med en del tillbakablickar, allt från 2 timmar till flera dagar. Det låter förmodligen omständligt men håll ut för detta är bra mina kära vänner. Dialogen är rapp, fräck och inget för den känslige vilket jag tycker är seriens styrka tillsammans med den trollbindande Gugino. Det är en mycket proffsig, välgjord och visuellt elegant serie som man vill ha mer av. Kan inte riktigt avgöra om Guiterrez privata relation med flickvännen Gugino hjälper henne att prestera på toppen av sin förmåga då Guiterrez i sin regi vet precis hur han skall använda henne på bästa sätt i varje scen hon är med i. Hur som helst har Guiterrez kommit en bra bit från den skrattretande dåliga filmen Snakes on a plane han var med och skrev manus till. Han gjorde om, och definitivt rätt den här gången. Bravo!

Första avsnittet av Jett finns att streama hos HBO Nordic