Last Christmas – Ett julmysigt London till toner av George Michael

I denna romantiska komedi spelar Emilia Clarke (Game of Thrones) en självdestruktiv slarvmaja som jobbar på en året-runt-öppen julbutik i London. Hon festar, äter skräpmat, har ingenstans att bo och tar många dåliga beslut. Tillvaron är helt enkelt inget vidare när hon möter den gåtfulle Tom, spelad av Henry Golding (Crazy Rich Asians).

Jag älskar julfilmer så till den milda grad att jag är beredd att emellanåt se mellan fingrarna både när det gäller skavanker i manus och skådespeleri bara för att få en maxdos av julmys, pynt och glitter. Last Christmas har tyvärr en del brister som inte går att förbise. Bland annat bjuds vi på en märkligt krystad scen mellan Michelle Yeoh och en beundrare. De har verkligen noll kemi. Att få oss i publiken att tro på att det där och då uppstår en förälskelse dem emellan är lika långsökt som att en julgranskula skulle börja uppvakta ett omslagspapper. Förmodligen vore det sistnämnda mer trovärdigt. Jag skruvade på mig i biostolen.

Last Christmas
Kate (Emilia Clarke) och Petra (Emma Thompson)

Här finns också en del repliker som landar platt och aldrig blir roliga. Filmen är skriven av Emma Thompson, som även spelar Emilias mamma. Jag brukar älska det mesta hon gör och tycker att hon är en fantastisk skådespelerska, men i denna film har något gått snett. Den vanligtvis felfria Emma Thompson spelar här faktiskt över ibland – det är en mening jag inte hade räknat med att någonsin skriva.

Kate (Emilia Clarke) och Tom (Henry Golding)

I Last Christmas finns tack och lov även en del saker att glädjas åt. George Michaels fina sångtexter skapar stämning och inbjuder till eftertänksamhet. London är enligt mig världens mysigaste stad i juletider och filmen visar upp flera fina miljöer som styrker det. Blev otroligt sugen på att resa dit igen.

Emilia Clarke är bra filmen igenom. Det är främst hennes charm, smittande skratt och skådespelarinsats som räddar filmen från att bli en kalkon. Hon får mig att förlåta det mesta. London i juletid likaså. Henry Golding fungerar också tämligen bra i sin roll, även om jag inte tycker att det slår gnistor om detta par på det sätt jag gärna vill se i en romantisk komedi. Hade förväntat mig mer av denna film, på pappret lät allt så bra. Så ett tips är att sänka dina förväntningar. Låt dig omfamnas av julstämning och vacker musik i en mysig miljö – det levererar Last Christmas, men tyvärr inte mycket mer än så.

Last Christmas har biopremiär 13/11

Filmvetare som jobbar på världens bästa kommunikationsskola. Älskar Hollywoodgalor och musikvideos. Väldigt intresserad av casting. Har en förkärlek till skådespelare som brister ut i sång. Ser helst filmer och serier som utspelar sig i kontorsmiljö, på en skola eller i rymden. Läs mer om Anette.