Learning to Drive – Recension

Learning to Drive
Learning to Drive

Hårt arbetande Darwan (Ben Kingsley) i New York är taxichaufför på natten och bilskollärare om dagen. Han är en snäll och omtänksam immigrant från Indien, med papper till skillnad från många av andra i hans närhet. I Indien finns hans syster som lägger ner mycket energi på att hitta en lämplig fru åt honom. Om Darwan har gett upp hoppet om att träffa någon i New York är oklart, det verkar i alla fall underförstått att frun skall hämtas från det forna hemlandet.

Wendy (Patricia Clarkson) är en framgångsrik litteraturkritiker som ser sitt liv och mångåriga äktenskap rasera när hennes man Ted (Jack Weber) vill lämna henne för en av hans betydligt yngre elever. Fegt lämnar han detta besked på en restaurang med förhoppningen att slippa en scen och för att samtalet skall bli så sansat som möjligt, men snart befinner de sig vilt grälande i en taxi på väg hem. Ted hoppar dock ur taxin för att istället ta sig till sin nya kärlek, men ger föraren pengar och direktiv att köra hem Wendy. Självklart råkar detta vara Darwans taxi.

Darwan och Wendys första, slumpmässiga möte hade inte blivit så mycket mer om det inte vore för ett bortglömt kuvert i taxin. När Wendy, omtöcknad av både alkohol och sorg, får påringning dagen efter står Darwan där på trappan för att lämna över det glömda brevet. Inte heller då verkar de två få en fortsatt anledning att ses, om det nu inte vore för Darwans körskolebil som en bakrusig Wendy kan skönja i det påfrestande solljuset. Ett av Wendys beslut under den upprörda natten och efter uppbrottet med Ted är nämligen att besöka deras dotter Tasha (Grace Gummer). Hon pluggar till bonde på något farmaruniversitet ute på vischan, och för att ta sig dit krävs bil. Och Wendy har aldrig tagit sig för att skaffa körkort.

Learning to Drive är ett finstämt skådespel där framförallt samspelet mellan Kingsley och Clarkson är sällsamt rart att se på. Deras oväntade möte leder vidare till en relation mellan två relativa motpoler; en västerländsk storstadskvinna med karriär och skyddad verkstad och en indisk invandrare med både religion och rasism att handskas med.

Darwans stundande bröllop med en kvinna han aldrig har träffat förut innebär också ett möte i sig. Han som ger ett kultiverat intryck, och som även härdats av metropolen, skall snart leva som man och hustru med Jasleen (Sarita Choudhury). Analfabet och allt annat än världsvan som hon är försöker hon lära sig engelska framför TV:n, som visar reklam på spanska. Att gå ut på stadens gator vågar hon då rakt inte. Deras relation känns på många sätt betydligt mer komplicerad än mellan Darwan och Wendy.

Filmtiteln Learning to Drive anspelar lika mycket på att ta kontroll över sitt liv som att kunna kontrollera en bil. Darwan guidar Wendy tillbaka på rätt väg, medan Wendy växer fram som Darwans samvete gentemot Jasleen som även hon börjar lära sig att ta för sig.

Måste erkänna att jag länge haft en crush på Patricia Clarkson som alltid är så cool och sensuell på samma gång. Men mitt omdöme att recensera sviker mig minsann inte för det. Det här är riktigt bra. Något som också är bra är Göteborgs Filmfestivals strävan att göra en jämställd festival. Bland årets 500 filmer har 38 % en kvinnlig regissör. Det här är en av dem, spanska Isabel Coixet har regisserat med den äran.

Learning to Drive visades på Göteborgs Filmfestival 25 januari 2015. Oklart hur och när den släpps på andra vis.