Medan vid drömde – recension

asdasd
High five eller kram – något kärleksfullt i alla fall

Kanske beror det på att techno numera är såpass mainstream att även undertecknad lyssnar på det, eller så har något gått galet i översättningen. I trailers och pressmaterial får en intrycket att filmen ska handla om ett gäng bångstyriga eldsjälar som driver klubb, men det finns väldigt lite techno här, eller något annat av intresse för den delen.

Fem unga herrar som når tonåren precis när återföreningen är ett faktum strövar runt på gatorna i Leipzig och beter sig som svin. De snattar i butiker, snor stålar av päronen samt snor bilar för lite härlig nöjesåkning och allmän vandalism. De hamnar tidigt i onåd hos ett gäng lokala ny-­‐nazister då det visar sig att båda grupperna utnyttjar samma gamla sällskapssjuka tant för sprit och mat. Denna konflikt är allt som rör filmen framåt, i övrigt händer ingenting. Det startas förvisso en klubb, men den försvinner lika snabbt som den gör entré och vi är återigen tillbaka till gatan där supandet och våldet fortsätter, med tillägget heroin för några av våra antihjältar.

asdasd
Jag har bara ögon för dig. Inte för scenen.

Möjligen ska titeln anspela på protagonisternas krossade drömmar. Problemet är att vi aldrig—med undantag för boxaren Rico, som gillar att boxas – får någon inblick i vad som driver karaktärerna. På sätt och vis är det därför passande att det ägnar filmens två timmar åt att driva runt snarare än att drivas.  Det blir en passande metafor för vad filmen själv håller på med. Att det hela är uppdelat i godtyckliga kapitel med namn som Karlavagnen och Gatuhundar bidrar inte med någon narrativ stringens och hade lika gärna kunnat klippas bort tillsammans med 30 minuter av filmen.

Den enda karaktär som verkar befatta sig med folk utan kuk – även om det talas väldigt mycket om att ligga – är huvudpersonen som mäktar med både en stereotyp ”sliter ut sig på fabriken för sin son” -morsa och ett kärleksintresse som dyker upp lite då och då för att gestalta åtrått objekt men som givetvis är tillsammans med ”fel” killar. Denna utslitna klyscha hade möjligtvis fungerat om tittaren kände någon form av sympati för en enda av karaktärerna men de genomgående platta porträtten gör att du är helt likgiltig inför deras öde.

asdasd
Luta pistolen lite. Luta huvudet lite mer. Boom – badass

Kanske är det något specifikt tyskt med verket som jag inte lyckas greppa. Min inneboende som är från Rostock lovordade filmen när hon hörde att jag skulle se den och det måste ju innebära att magin ligger i dialogen för rent handlingsmässigt är detta vare sig intressant eller provocerande. Med andra ord, ska du bemöda dig med detta får du se till att borsta av skoltyskan, annars blir behållningen inte särskilt stor.

Medan vi drömde går just nu på biograferna

Recensionen är skriven av Calle Nilsson