Captain Fantastic – indiefilm på indievis

C'est la Indierulle
C’est la Indierulle

Förväxla ej alienation med parallellsamhälle, och läs en grundkurs i Marxism. Bra, du är nu redo för att ta dig an Indierullarnas indierulle, en historia som följer en välbekant mall men lyfts upp av bra skådespelarinsatser och ett fantastiskt öga för miljö och detaljer. Tänk Dogtooth möter Little miss sunshine och du är hemma.

Frank (Viggo Mortensen) bor i skogen med sina sex barn. Han och frugan har flyttat dit för att förverkliga sin vision om en alternativ livsstil fri från kapitalism, genmodifierade grödor och annat modernt djävulskap. Barnen läser Chomsky, jagar hjort och drillas som en hippiens elitsoldater i allt från yoga till terränglöpning. Diskussionerna som förs dem emellan hade gått över huvudet på många förstaårsstudenter vid svenska universitet, och då är den yngsta i syskonskaran sex år gammal. Det hela görs komplett med musikkvällar vid brasan, där alla dansar runt på det där härligt fria sättet som bara udda och/eller narkotikapåverkade personer i amerikanska indiefilmer kan göra. Att socialen ser med viss tveksamhet på familjens experiment – om ens barn bryter handen vid bergsklättring i ösregn är det tydligen att likna vid misshandel – förvånar väl ingen.

Viggo rockar lusekoftan i skogen
Viggo rockar lusekoftan i skogen

Allt är dock inte frid och fröjd i skogens paradis. Moderns död och förestående begravning på andra sidan landet används som katalysator för filmens handling, och gänget måste konfrontera ondskan i det som är dagens civilisation under en roadtrip i en gammal skolbuss. Sedan går det ungefär som förväntat: konsumtionssamhället kritiseras, det stjäls mat i butiker och könsorgan används som övertydliga metaforer för att synliggöra hur långt från det Amerikanska samhället våra hjältar befinner sig.Interaktioner med folk från den andra sidan resulterar i allehanda dråpliga situationer och samtliga kommer till nya insikter om livet och existensen, även om endast de manliga skådespelarna bereds plats för att faktiskt uttrycka detta i ord.

Viggo och barn
Viggo rockar lite mera i skogen

Under filmens gång uppdagas även interna motsättningar, där framförallt de äldre syskonen inser att deras läshuvuden inte är helt lämpliga verktyg för att göra sig förstådda i en värld befolkad av överviktiga illiterater. Dessa många konflikter vävs snyggt ihop med huvudhandlingen och lyfter fram barnens olika personligheter på ett föredömligt sätt.

Det är svårt att stå emot en film som tar den klassiska indieformulan – här finns spår av både Juno och The perks of being a wallflower—och många gånger vrider upp det emotionella tonläget till max. Det enda som egentligen kan kritiseras är att du som sett några filmer i denna genre ganska tidigt vet hur det kommer att sluta. Tur då att resan dit är så pass välspelad och engagerande.

Recensionen är skriven av vår gästrecensent Calle Nilsson

Captain Fantastic har premiär idag fredag 5/8