Mr. Turner – Recension

Mr Turner 7

Lisa: ”I like the impressionists.”

Sideshow Bob: ”The boybands of the art world.”

Ja, för vem gillar liksom inte impressionisterna? De är ju rätt lättillgängliga i jämförelse med mycket annan konst. Nu kategoriseras inte Joseph Mallord William Turner som en impressionist, utan snarare som en föregångare till denna konstriktning. Men för en lekman som undertecknad, svag för impressionismen, så är det ett gäng totalt hänförande målningar herr Turner knåpade ihop under sin levnadstid. Bildkompositionen i Mr. Turner fångar mer än väl landskapet och Turners blick på detsamma. Varenda bildruta är som en tavla. Varje bildruta lika välavvägd som en Turner-målning. Dick Pope, som sedan 1990 samarbetat med Mike Leigh i alla dennes filmer, är värd alla nomineringar och vinster han presumtivt tilldelas.

Mr Turner 2
Exkursionsdags.

Med dramaturgin är det sämre ställt. Eller det är egentligen inte så mycket till dramaturgi alls. Någon exakt avbildning av verkligheten är aldrig en biopic, det förstår de flesta av oss. Men många gånger har en biopic en ambition att på sätt och vis lägga sig nära den påstådda verklighetens puls och uppbyggnad av händelser, som här. Verkligheten är ju inte uppbyggd som en ”berättarfisk”, eller vilken typ av dramaturgisk kurva man nu väljer att jobba med. Händelser i verkligheten är rapsodiska och utdragna, i sin helhet sällan lämpade som berättelse. Om vi, förenklat, delar upp biopicen i två berättelseformer: ”den som kammar dramaturgin medhårs” och ”den som är ’mer sann’”, så har Leigh valt den senare formen. Om inte en sann skildring så i alla fall en som är mer sann än en sådan som bockar för lejonparten av alla knep i dramatikens handbok. Detta är alltså egentligen ett omständligt sätt att säga att Mr. Turner är ganska tråkig. Långa scener ur de sista 25 åren av Turners liv spelas upp, scener där det inte händer särskilt mycket. Turner tar sig någonstans, målar, sedan tar han sig någonstans igen, och målar igen.

Mr Turner 6
Mindfulness i 1800-talsstil.

Skådespelaren Timothy Spalls Turner strösslar inte direkt med repliker. Han grymtar mest. En djupt osympatisk figur som inte tar ansvar för de barn han har och som våldför sig på hushållerskan Hannah (Dorothy Atkinson) när andan faller på. Samtidigt efterskänker han en skuld till en kämpande och finansiellt utsatt konstnär (Benjamin Robert Haydon, spelad av Martin Savage) och verkar ha en kärleksfull relation med pappan (Paul Jesson). Pappan är också hans assistent, det är ju en yrkesrelation, men trots det en bekräftelse på att curlingföräldrar knappast är ett nytt fenomen.

Spall gör en beundransvärd insats, hans Turner uttrycker inte mycket explicit, man får tolka vad som pågår under den korpulenta, bistra och muttrande ytan. Ett manligt geni, visst, och som vanligt när det kommer till sådana: ett arselhål. Men också den där dubbelheten: svineri och viss empati om vartannat. Turner verkar i alla fall något så när lycklig när han i all hemlighet spenderar tiden i kuststaden Margate, med älskarinnan Sophia Booth (Marion Bailey), och när de sedan skaffar sig ett hus i Chelsea.

Mr Turner 5

Utöver Haydon så drar det förbi en jäkla massa gamla kända konstnärer. Och här tror jag behållningen av filmen blir betydligt större om man har något slags relation till dessa historiska personer, eller i alla fall har en aning om vilka de är. Filmen är anpassad för en brittisk publik med ett knippe förkunskaper. Jag tänker på Call Girl (2012) eller serien Viva Hate som nu rullar i SVT. De verkliga personer som dyker upp i dessa tolkas i ljuset av det vi vet om deras verkliga liv. Deras raison d’être i filmen eller serien bygger mer eller mindre uteslutande på det där ljuset från det verkliga, historiska livet.

Men låt er inte skrämmas iväg nu, det är en vacker och… ska vi säga hyfsat intressant skildring, även om den tär på tålamodet.

Mr. Turner har premiär 25 december.