Mysteriet i Mouthe – Recension

Naken

Mouthe, eller “Lilla Sibirien”, är Frankrikes kallaste by. Hit kommer David Rousseau, en bästsäljande författare med skrivkramp, som flytt Paris för att att finna inspiration bland snödrivorna. Istället finner han Candice Lecoeur: nyss traktens skönhet – numera död. Tveksam till den officiella förklaringen börjar Rousseau gräva i fallet. Byborna verkar vara allt annat än tacksamma och ju närmare han kommer sanningen, desto mer övertygad blir han om att hon inte tog sitt liv. Han får veta att hon trodde sig själv vara Marilyn Monroe reinkarnerad, och att Candices öde bär oroande likheter med stjärnans egen tragiska historia…

Omslagstexten refererar till både Coen-bröderna (ond bråd död i vintrigt landskap) och Twin Peaks (ung vacker kvinna hittad död under mystiska omständigheter). Som ni förstår har regissören Gérard Hustache -Mathieu satt ribban ganska högt. Klarar han av det?

Nja.

Det som gör både Fargo och Twin Peaks briljanta är – förutom glimrande manus – fingertoppskänslan i rollsättningen, ut i minsta biroll. I Mysteriet i Mouthe möter vi den desillusionerade författaren David Rousseau (Jean-Paul Rouve). Han har skrivkramp och ser ut som en extremt trött Magnus Krepper, alternativt nyvaken Michael Fassbender. Dock helt befriad på den sistnämndes charm.

Candice Lecoeurs förvandling från grå bensinmacksanställd mus till lokal sexsymbol är ett försök att spegla Marilyn Monroes likartade resa, dock saknar Sophie Quinton skådespelartalang nog för att utstråla den magnetism och mystik som gjorde Marilyn intressant.

Till sin hjälp för att nysta i mordgåtan har David Rousseau den i garderoben hemmahörande homosexuella polismannen Bruno Leloup (Guillaume Gouix). Mellan dem finns en oförlöst homoerotisk laddning som faktiskt fungerar ganska bra.

I övriga roller huserar en uppsättning bleka skådisar som man inte ids komma ihåg namnet på.

Nästan naken

En annan sak som både bröderna Coen och David Lynch fäster stor vikt vid är fotot och musiken. Så även Gérard Hustache -Mathieu. Filmen börjar riktigt bra med sirliga närbilder på Candice insvept i transparent tyg ackompanjerat av suggestiv musik och förväntningarna skjuter i höjden direkt. Det finns goda ansatser och uppenbar talang för det visuella uttrycket och musiken är känsligt utvald, men det är på tok för ojämnt. Helheten haltar och mordgåtan är varken tillräckligt intressant eller fylld av oväntade vändningar för att man ska engagera sig hela vägen.

Mysteriet i Mouthe finns på DVD nu.