Pompeii – Recension

pompeii 5

Problem 1: Vad som än händer så vet vi att den där vulkanen, som har ett namn som låter som en snål-pizza, kommer få ett utbrott. Ett rätt saftigt sådant också. Att man vet grundstoryn behöver nödvändigtvis inte vara ett problem, det kräver bara lite list och snits i manus samt utförande. Pompeii saknar tyvärr allt detta, och då blir vetskapen om vad som komma skall mest en belastning.

Problem 2: Kit Harington spelar slaven och gladiatorn Milo. I Game of Thrones, som Jon Snow, är han omgiven av intressanta rollkaraktärer, fascinerande maktspel och intrikata berättarspår. I den kontexten fyller den ganska platte Jon Snow sitt syfte. När Harington tar samma bistra ”brottas med mycket inombords”-uppsyn och flyttar ur den mustiga fantasyberättelsen in i Pompeii, där han mer eller mindre ensam ska bära intresset, framstår fasaden i sin all sin krampaktigt kranka blekhet.

Pompeii 1
Simon Adebisi och Jon Snow.

Problem 3: Regissören Paul W.S. Anderson (Resident Evil, The Three Musketeers) har uppenbarligen tagit intryck av Gladiator (2000). Och det är inte så konstigt, filmen satte en ny standard för hur romarriket skulle skildras. Vi fick ett mörkare och mera gotiskt inspirerat bildspråk. Mer lila och svart än det rödvita och silvriga som finns representerat i till exempel Asterix och Obelix-serierna. Även om utstyrslarna skilde sig åt något i staden Rom respektive på slagfältet. Okej att man lånar det där bildspråket, men när man dessutom på sätt försöker göra en ny Gladiator med Harington i Russell Crowes roll och Kiefer Sutherland i Joaquin Phoenixs, så faller det platt. Dessa skådespelare saknar motsvarande manus och kanske talang (eller ledning).

Problem 4: Ja, det är för tidigt att skicka blinkningar till Heath Ledgers Jokern i en ”historisk” film. ”Why so serious?” frågar den korrupte och vedervärdige senatorn Corvus (Sutherland).

Pompeii 3
”Why does it always rain on me? Is it because I lied when I was seventeen?”

Problem 5: Är det en gladiatorfilm eller en katastroffilm? Både och visar det sig. Och den där mixen är inte särskilt gynnsam. Brist på tydlighet och stringens kan man säga.

Problem 6: Det är synd att Adewale Akinnuoye-Agbaje i stort bara fått små skitroller efter att han gjorde sig odödlig för alla HBO-knarkare som Simon Adebisi i den extremvåldsamma fängelsesåpan Oz. Här spelar han den store, farlige och samtidigt egentligen vänlige Atticus. Ointressant roll och ointressant utförande.

Problem 7: Dum kärlekshistoria mellan den andefattige Milo och den intetsägande Cassia (Emily Browning). Och människorna pratar dumt.

Problem 8: Det här är en kass film. Den räddas endast av – och med det menar jag erhåller en etta istället för en nolla – vackra datorgenererade ”helikopterbilder” på staden Pompeii, några köttiga slagsmålsscener och det faktum att 3D-grejen faktiskt funkar rätt bra.

Pompeii har biopremiär 25 april.

betyg1