Promising young woman

Promising Young Woman – en bergochdalbana av känslor och genialitet ni inte får missa

Promising Young Woman handlar om sexuella övergrepp, patriarkal struktur som frodas beroende på klasstillhörighet och hämnd. Låter det jävligt deppigt? Absolut, men samtidig blir det väldigt underhållande i händerna på manusförfattaren och regissören Emereld Fennell (även skådis, senast som Camilla Parker Bowles i The Crown).

Missförstå mig rätt för Guds skull, det är en film om oerhört tung samhällsproblematik som Fennell lyckas ta in i de allra finaste salongerna (hon vann en MYCKET välförtjänt Oscar för bästa originalmanus). En lekfull, tajt, snygg men samtidigt nattsvart historia med skruvad humor av den bästa sorten.

Jag misstänker att detta är syftet med filmen, att göra ännu en hämnarrulle som inte ens blir tillåten i biosalongerna p.g.a. blodsplatter är osmart eftersom man inte når en lika stor publik då. Man når framförallt inte RÄTT publik som kan starta en debatt och synliggöra att än idag kommer vita, privilegierade unga män inskrivna på snordyra universitet i USA undan med ”kladdande” (i sann Lambertz anda) på kvinnliga kurskamrater.

Cassie (en överjävligt fantastisk Carey Mulligan) har hoppat av sina universitetsstudier till läkare, jobbar på ett café och bor hemma hos sina föräldrar. Ofta är hon ute på krogen, låtsas bli pissfull och låter sig sedan ”eskorteras” hem till en av de män på krogen som har samma moral som tidigare nämnda Lambertz. Hemma hos den ont anande kåtbocken fortsätter Cassie att låtsas vara extremt berusad och säger nej när kåtis tycker han ska få vad han vill ha, hennes kropp. När det väl hettar till ”vaknar” Cassie och showen kan börja för den chockade kåtbocken.

Fennell har gjort detta oerhört skickligt då man inte får se vad Cassie gör men man förstår att männen inte kommer ge sig på en kvinna igen om hon inte först har blåst zero i ett alkotest och skrivit under ett samtyckeskontrakt. Om de ens har sina könsorgan kvar, det vet bara Cassie och det tackar jag för.

Man får lite hopp om mänskligheten när Cassie träffar en tidigare kurskamrat, urgulliga Ryan (Bo Burnham) som jobbar som barnläkare och är alla svärmödrars våta dröm. Kemin mellan Mulligan och Burnham är ljuvlig att se. Men sedan skiftar tonen i filmen från ljust till mörkt då Ryan råkar nämna att en viss person från deras skoltid är tillbaka i stan för att gifta sig.

Ju längre fram i handlingen vi kommer desto mer faller pusselbitarna på plats och det är väldigt, VÄLDIGT bra det här mina vänner. Jag hade samma uppspelta känsla blandat med sorg när jag såg makalösa Three Billboards Outside Ebbing Missouri. Denna film är en satir som balanserar perfekt på gränsen till skratt och fulgråt precis som i Promising Young Woman. Den KÄNNS och då vet man att det är förbannat bra grejer.

Sista 8 minuterna är helt otroliga, jag bara skrek rakt ut och höjde armarna i luften precis som när Thomas Ravelli tog straffen mot rumänien i fotbolls VM 1994. Ett otroligt smart, tajt, underhållande, sorgligt och oförutsägbart manus som resulterade i en mycket välförtjänt Oscar. Hade gärna sett att Promising Young Woman tog hem alla de klasser den var nominerad i då den är så jäkla uppkäftig och intelligent på gränsen till genial (precis som Three Billboards Outside Ebbing Missouri).

Gör er själva en tjänst och se denna pärla på bio när biograferna äntligen öppnar den 1 juni. MEN läs inte mer än nödvändigt om filmen då ni verkligen vill uppleva en bergochdalbana av känslor som denna fantastiska film framkallar, speciellt under dess sista 8 minuter. Grattis till årets bästa film alla kategorier kära Emereld Fennell.