Bild: Nordisk film

Recension: Quick

Skrivet av vår gästrecensent Hans Repo.

Trailern, om vi börjar i den änden, är dramatisk och visar hur en ostoppbar journalist gör allt för att hitta sanningen kring en läskig seriemördare. Det är som upplagt för thriller och publiken bör hålla hårt i biostolens armstöd.

Journalisten är Hannes Råstam (Jonas Karlsson) och berättelsen handlar om hur han nystar upp det som kanske är sanningen kring Thomas Quick (David Dencik), den värsta seriemördaren i svensk historia, nämligen att han är helt oskyldig till de trettio mord han menar sig ha utfört.

Regissören Mikael Håfström med vana från Hollywood gör sitt bästa för att ge berättelsen liv. Han brer på med snabba klipp, ödesmättad musik och mörka kameraåkningar över Säters mentalsjukhus där Quick, eller Sture Bergwall som han egentligen heter, sitter inlåst. När Råstam äntligen får träffa Quick för en intervju kramar han knogarna vita runt överfallslarmet. Quick visar sig dock vara en ganska vanlig rutinmänniska som löser korsord och dricker kaffe om dagarna – ingen seriemördartyp á la Hollywood direkt. Här blir problemet med Håfströms film tydligt: man vet hur det slutar och man vet att Quick numera lever fritt ute i samhället som en normalfungerande människa. Inte särskilt läskigt.

Bild:Niklas Maupoix/Nordisk Film

Filmen bygger på den bok Hannes Råstam själv skrev om fallet 2012. Det handlar således, trots namnet ”Quick”, inte om människan Quick utan om Hannes Råstams jakt, spelad av Jonas Karlsson, på århundradets journalistiska scoop. Den historien är så klart högintressant, särskilt hur polis, rättsväsende och experter agerade för att skapa monstret Quick och döma honom, men historien passar kanske inte som thriller på vita duken.

Manusförfattaren Erlend Loe hade kunnat lossa lite på tyglarna och gjort Quick läskigare och filmen mer spännande. Han kanske kunde ha dykt in lite mer i Quicks huvud, hur hjärnan fungerar i mannen som lyckades lura (nästan) hela Sverige att han är en besinningslös seriemördare. Det är dock ett stycke välspelad nutidshistoria om Sveriges förmodligen största rättsskandal som trots allt är sevärd om man inte känner till den. Vill man som biotittare spara pengar får man dock samma lektion, om inte bättre, om man letar upp Hannes Råstams dokumentärfilmer eller lånar hans bok gratis från biblioteket.

Skrivet av vår gästrecensent Hans Repo.

Quick har premiär idag 20/9

Den här artikeln är producerad av en gästskribent.