Ride Along 2 – Banal ”buddy cop”-film, igen

Ride Along 2

Ride Along (2014) var långt ifrån ett nödvändigt tillskott till ”buddy cop”-genren. Men den genererade tillräckliga publikframgångar, eller snarare sagt: det blev en riktigt saftig succé, och därför är det uppföljartajm. En uppföljare som är mer av likasamma. Första varvet var James Payton (Ice Cube) jättearg på Ben Barber (Kevin Hart); för att han inte var en riktig man – eller nåt – och för att han, som ”oriktig” man, dejtade Angela (Tika Sumpter), James (Ice Cube) syster.

Då närde Ben (Hart) en dröm om att bli polis, nu är han nybakad länsman. Och den försoning som var avslutet på första filmen är som bortblåst. James är lika neggigt inställd till Ben som tidigare, till och med än mer, då de är på väg att bli svågrar eftersom Ben ska gifta sig med Angela (Sumpter).

Ride Along 2
Isbiten och Ben (Hart) i P. Diddy-stass.

Detta måste ju bli en film på något sätt, med passande premisser. Därför faller det sig så att Ben och James kommer att jobba ihop på ett fall. Inte i Atlanta, där första filmen utspelade sig och där de är stationerade, utan i Miami (!). Fuck logic.

In i mixen slängs en del nya karaktärer. En påstridig bröllopsplanerare (Sherri Shepherd) som driver Ben till vansinne – kul … En businessman-skurk (Benjamin Bratt). En, som (nästan) alltid, sjukt hetsig Ken Jeong, som fyller samma funktion som Joe Pesci gjorde i Dödligt vapen 3 (1992). Och Maya (Olivia Munn), en Miamipolis som är nästan lika arg som James  – lika barn leka bäst, så gissa vad som händer mellan de två …

Ride Along 2
Starkt minspel.

Ice Cube kan vara rolig, i rätt sammanhang. 21 Jump Street (2012) var ett sådant. Och det är längesedan nu, men Friday (1995) var även det ett sådant. Problemet med Isbiten är att han inte är särskilt mångbottnad som skådis, och när han får direktiv om att mest vara så där arg som publiken ”vill ha honom” så går han på ilske-automatik. Kevin Hart i sin tur har aldrig varit särskilt rolig. Allra bäst gjorde han sig som värd för Justin Bieber-roasten (2015), men varken hans stand-ups eller tidigare filmer har varit mycket för världen. De flesta komiker tycks sikta mot vita duken, men det är fasen inte många som klarar den där övergången. Eddie Murphy klarade det – fram tills han bara började välja roller som Dr. Dolittle, Sherman klump och vad nu mer för skit han spelat de senaste två årtiondena. Hart klarar inte övergången alls. Ideligen blir också aktuell lustigkurres ursprungsuttryck urvattnat och strömlinjeformat när det ska avpassas för den konventionella komedin. I Harts fall är detta en katastrof, då ursprungsuttrycket aldrig var tillräckligt stark till att börja med.

Ride Along 2
Let’s shout it out.

Ride Along 2 dras också med problemet att den bara är fånig och gapig. Inte för att slå på den stora prettotrumman … men för att slå på den stora prettotrumman: humor är inte roligt utan någon form av mörker. Här finns inget mörker. Mörkret är en James som inte gillar Ben för att denne är kort och gillar tv-spel, medan James själv, som en ”riktig man”, gillar förträngda känslor, tystnad och ”muscle cars”. Onekligen finns det som some dark shit att gräva fram i det där för ett riktigt filmteam, men ett sådant är ju givetvis inte denna samling människor.

Hart levererar ett och annat skämt som är roligt. Bland annat en kul referens till P. Diddys (då Puff Daddy) klädval. Men det säger en hel del när det roligaste med filmen är att Bens onlinekompis från ettan återvänder och att han fortfarande kallar sig Arselansikte (Assface). Sedan tyder det på något slags utveckling att tv-spelsestetiken tagit sig in i filmens värld. Men än så länge möjliggör det bara för filmmakarna att luta sig mot billigare CGI-effekter istället för att faktiskt spränga och krascha riktiga bilar – fusk även kallat.

Ride Along 2 har biopremiär 29 januari.

betyg1