Rocketman

Rocketman – Taron Egerton lyser starkt i ett färgsprakande drama om Elton John

Bra

• Taron Egerton är fantastisk!

Dåligt

• Ingenting!

Redan efter den första scenen, där vi får se Elton gå i en korridor iklädd en av alla hans fantastiska utstyrslar, känner jag hur det börjar bubbla inombords. Rocketman är en film som jag förmodligen kommer att gilla – nu är frågan bara hur mycket. Resten av filmen gör mig tack och lov inte besviken. Det visar sig vara en mycket bra och välregisserad story med snyggt foto, strålande casting, fina dansnummer, fantastiska kostymer, briljant scenografi – och så sjunger Taron Egerton över all förväntan.

Det här är berättelsen om en levande legend – vi får följa det blyga pianospelande underbarnet Reginald Dwight på hans resa till att bli den karismatiska internationella superstjärnan Elton John. Filmen fokuserar främst på Eltons genombrottsår under 70-talet. Vi får även ta del av hans långa musikaliska samarbete med Bernie Taupin (Jamie Bell). Skildringen av deras starka vänskap och kreativa samarbete är en av filmens höjdpunkter. Det var länge sedan jag såg en vänskap och jobbrelation så fint porträtterad. Deras glädje smittade verkligen av sig. Jag blev sugen på att lära mig att spela piano och skriva låtar.

En annan av filmens höjdpunkter är framförandet av ”Crocodile Rock” – ett fantastiskt nummer både fullt av energi och fantasi. Och självklart även underbara ”Your Song”. Taron Egerton framför all sång själv i filmen. Väldigt imponerande. Han sjunger helt fantastiskt! Hade filmen gjorts för 10-15 år sen hade säkerligen huvudrollen gått till Ewan McGregor, som ju sjunger samma låt i Moulin Rouge. Egerton är otroligt charmig, väldigt uttrycksfull och trovärdig. Ett fullkomligt lysande val. Det skulle verkligen förvåna mig om han inte får en Oscarsnominering nästa år. Det vore han väl värd.

Även de andra skådespelarna gör enastående insatser. Richard Madden (Bodyguard, Game of Thrones), Jamie Bell (Billy Elliot) och Bryce Dallas Howard (Jurassic World) är perfekta i sina roller. Även övriga skådespelarinsatser är utmärkta men dessa tre + Egerton sticker ut. Vill dock även nämna nykomligen Matthew Illesley som spelar den unge Reggie. Värd att hålla ögonen på framöver.

Rocketman_TaronEgerton

Elton är utöver sin musik även känd för sina roliga glasögon och alla minnesvärda kreationer. Jag tycker att filmen även lyckas få fram vem mannen bakom allt glitter och glam är. Bortom rampljuset är det framförallt en film om sökandet efter kärlek. Trots all lyx och framgång är Elton så ofantligt ensam. Mitt mammahjärta blöder då jag ser detta.

Det är såklart svårt att inte tänka på Bohemian Rhapsody när man ser filmen och många likheter finns. Båda filmerna har otroligt begåvade skådespelare i huvudrollen, handlar om ensamma musikaliska genier och om musikskapande och kärleken till musiken. I båda filmerna har man valt att ändra en del i historierna för att skapa bättre dramaturgi. För mig känns det helt ok, det är inget jag stör mig på. Bohemian Rhapsody är ibland väldigt rolig, den vägen har dock inte Rocketman valt att gå. Här är det mer drama, mer mörker. En annan sak som skiljer filmerna åt är att Rocketman mer går åt musikalhållet. Här finns ett par underbara sång- och dansnummer och några härligt surrealistiska scener. Som musikalälskare njuter jag till fullo, men hade velat ha ännu fler. Misstänker dock att man valt att minimera antalet för att sådana scener är mer svårsmält för den stora publiken.

Rocketmans regissör Dexter Fletcher var den som fick ta över regiarbetet på Queen-filmen när Bryan Singer fick sparken. Rockstjärnebiografier är något som alltid fångar mitt intresse. Anton Corbijns Control om Joy Divisions sångare Ian Curtis, Todd Haynes Velvet Goldmine och den tidigare nämnda Bohemian Rhapsody hör till mina favoriter. Musikvärlden kryllar av intressanta stjärnor att porträttera så jag hoppas få ta del av många fler inom denna kategori framöver och att de håller samma höga kvalitet som Rocketman.

Jag såg filmen i fredags och planerar att se om den inom kort. Vill snarast återuppleva denna färgsprakande kavalkad av härlig musik och färgstarka kreationer. Filmen får högsta betyg!

Rocketman har biopremiär 29 maj

Uppdatering: Jag såg om filmen på stor duk mindre än en vecka efter pressvisningen. Jag älskade den även denna gång och femman i betyg är den fortfarande verkligen värd. Det var garanterat inte sista gången jag såg denna fantastiska film. Missa heller inte det extramaterial som finns på YouTube i form av musikvideos, liveframträdanden osv!