Recension Serier & TV

Bra

• Den originella handlingen
  • Skådespeleriet
  • Fotot

Dåligt

• Snålt med ett avsnitt per vecka

Den nystartade streamingtjänsten Apple TV+ utbud har hittills inte imponerat på mig men det finns en mycket intressant serie ni borde ta en titt på. Vet att några av er förmodligen kommer sluta läsa när ni ser namnet M. Night Shyamalans, jag gav nästan inte serien en chans när jag upptäckte att han var executive producent och regissör av pilotavsnittet, men alla förtjänar en chans. Eller 10 som i Shyamalans fall.

Servant handlar om de framgångsrika makarna, Sean (Toby Kebbell) och Dorothy (Lauren Ambrose) som förlorar sin knappt tre månaders bebis Jericho i plötslig spädbarnsdöd. Dorothy hamnar i ett katatoniskt tillstånd då chocken och sorgen nästan tar kål på henne.

För att hjälpa sin fru går Sean med på att prova en alternativ terapiform där man ersätter den döda pojken med en verklighetstrogen docka vilket gör att Dorothy kommer ur sitt chockartade tillstånd och tror att hennes älskade pojke fortfarande lever. Sean och Dorothys bror (Rupert Grint) tycker att terapiformen är minst sagt galen men låtsas som att det regnar för Dorothys skull. När Dorothy anställer en barnflicka, Leanne (Nell Tiger Free), blir saker och ting ÄNNU knepigare…

Efter första avsnittet tänkte jag ”vad i helskotta var det där” men jag fortsatte titta och det ångrar jag inte en sekund då det bara blir bättre ju längre historien fortgår. Skaparen av Servant är Tony Basgallop som även ligger bakom Berlin Station men självklart ska det ropas ut att M. Night Shyamalans är inblandad i produktionen. Men hör och häpna, Shyamalans lyckas sätta ribban högt genom att regissera skiten ur de första två avsnitten på ett mycket skickligt sätt.

Genom många intensiva närbilder av skådespelarnas ansikten och ett foto där ingenting lämnas åt slumpen lyckas han trollbinda mig genom spänning och ett krypande obehag som ilar längst min rygg då jag inte vet vad fasiken jag serveras härnäst. Älskar denna typ av psykologiska thrillers som inte är i närheten av att vara förutsägbar. Skådespelarna imponerar stort i det mystiska kammarspel som till allra största del utspelar sig i parets perfekta townhouse i Philadelphia vilket tillsammans med obehagskänslan skapar en lättare känsla av klaustrofobi.

Enda negativa är att det bara släpps ett avsnitt per vecka och inte nog med det, avsnitten är endast 30 minuter långa vilket jag i och för sig tror är anledningen till att Servant är så obehaglig då skaparen Basgallop inte slösar bort tid i onödan på förutsägbar skrämselutfyllnad man har sett alldeles för många gånger förut. En säsong två har fått grönt ljus och det är jag smått skeptisk till om Servant kommer överleva utan att det tar udden av den spännande originaliteten men varför ta ut något i förskott? Bara att njuta här och nu. Eller snarare 30 minuter en gång i veckan.