Post Type Selectors

SFF: Losers – Recension

FILMFESTIVALEN Losers 2

Ett gäng desillusionerade ungdomar är tvångskommenderade att delta i en starta eget-kurs i arbetsförmedlingens regi. Det är början på nittiotalet: kristider, hopplöshet och bleka jeans. Läraren Åsa (Isabelle von Saenger) ger en av de mera ”driftiga” eleverna, Jonas (Pelle Åkerström), en möjlighet att testa sin affärsidé, som går ut på att sälja vildmarksutflykter till företag. Ett tilltag som antagligen beror mer på att hon är attraherad av honom än att hon tycker att hans affärsidé är vattentät. Vildmarkshajken blir inte riktigt vad varken Åsa eller Jonas har tänkt sig. De går vilse, och en situation som antagligen vore en klackspark för Bear Grylls blir för dessa individer livshotande. Steg för steg blir den lilla utflykten allt obehagligare, ackompanjerat av olycksbådande muller till musik. Till sist undrar man faktiskt om någon kommer att avlida.

Losers 2
Åsa (Isabelle von Saenger) igen. Så kan man se ut när det inte riktigt går som man tänkt sig.

Losers rör sig inom den kategori filmer som är dråpligt humoristiska men samtidigt bär ett grundackord av mörkt allvar. Vildmarkens oförsonliga hårdhet och den hopplösa tillvaro som arbetslöshet samt tvångskommendering innebär, skildras väl. Också den dynamik som uppstår när allt ställs på sin spets i en grupp som inte gått samman frivilligt, tecknas skickligt – lite Flugornas herre. Inspelningen av filmen genomfördes till en kostnad av 100 000 kronor. Slutsumman landade på 650 000 kronor. Vi snackar således om en produktion i det absolut billigaste laget. Att jämföra med Äta sova dö – även det en film med lågbudget-feeling om arbetslöshet – som kostade 12 miljoner att färdigställa.

Det är ju lätt att förledas tro att bristen på pengar på något sätt bidragit till att kreativiteten vridits upp några snäpp, med tanke på att det är en bra film. Och det har den säkerligen, men då bara vad gäller det praktiska genomförandet. Det här hade antagligen blivit en bra film även med mer pengar – kanske hade den till och med blivit bättre. För det är en film som saknar brist på förfining. Som att formen haft sina begränsningar. Det är socialrealistiskt kul och allvar i en bra mix. Men det är inte nog för att nå de högsta betygen.

Jag har aldrig heller så uttalat reflekterat över att den där idén om att alla ska vara entreprenörer, och sin egen lyckas smed, antagligen föddes ur nittiotalskrisen. Det blir påtagligt hur tomt det där starta eget-dravlet ekar när Åsa står framför ungdomarna och mässar. Nästan lika ihåligt och meningslöst som påkallandet av en Gud i en totalt utsiktslös tillvaro.

betyg3_5