Soul

Själen – Själsligt med soulrytmer

Ett av de bästa inslagen i Kalle på julafton är, förutom Tomtens verkstad, när man får se kommande Disneyfilmer. I år var inget undantag, och även om vi redan hade sett Once upon a snowman (väldigt underhållande), så blev vi så nyfikna på Själen att vi bänkade oss på juldagen och såg den hela familjen. Det som lockade mig var löftet om en hjälte som jag inte sett tidigare i en barnfilm. Men hur skulle de få ihop en så komplex historia i ett format som barn kunde förstå? Jag var ändå hoppfull då de lyckades gestalta depression på ett så fint sätt i Insidan ut, och jag kan säga redan nu att jag inte blev besviken.

Joe Gardener har jazzen i blodet, och hans talanger har lett honom till att bli en musiklärare för barn i mellanstadiet. Drömmen om den rökiga jazzklubben finns dock kvar och hoppet är det sista som lämnar en sägs det ju, och i Själen ser vi inga undantag. För Joe stannar hoppet kvar även efter att hans själ har lämnat hans kropp, och det är det som ger honom drivet att försöka få en andra chans. Men för att nå dit behöver han hjälpa en omotiverad själ att hitta sin egen drivkraft, sin ”gnista”.

När man har barn i förskole- och småskoleåldern blir man matad med hjältebilder. Elsa, Anna och Vaiana är några av de som snurrar runt här hemma. Vi har lämnat de gamla prinsessorna och ser nu starka coola tjejer som räddar dagen. Superbra såklart, men jag börjar känna att jag vill ha mer variation. Alla ska kunna hitta någon förebild de kan känna igen sig i, och det handlar såklart inte alltid om utseende, utan minst lika mycket om känslor och upplevelser. I Joe Gardener kan nog de flesta av oss vuxna i alla fall känna igen oss. Och jag tror att många barn kan känna igen sig i själen 22, som ska hitta sin egen plats och personlighet innan hon får komma ner till en kropp på jorden.

De jazziga tonerna som binder ihop den här filmen, tillsammans med färgsättningen på både andevärlden och höstiga New York, skapar en härlig och behaglig filmupplevelse. Inga läskiga moment, och inga monster att överkomma. I Själen handlar det om att hitta sig själv och att besegra sina egna demoner.  Pixar har här lyckats ännu en gång att ta ett svårt och komplext ämne och göra det mjukt och lättsamt. Stundvis är kanske dialogen för svår för barnen, men där fångar de oss vuxna istället, och det gör den här filmen sevärd för hela familjen. Barnen fångas istället av det gulliga och humoristiska, och för oss satt alla barnen (4-7 år) kvar som trollbundna hela vägen till sluttexterna.

Självklart är filmen full med roliga moment, som man lärt sig förvänta från Pixar, och karaktärer som är både spännande och välskrivna. De kantiga som styr upp i andevärlden möter de mjuka och gulliga små själarna, och kontrasterna gör det både lekfullt och kul att titta på. Vi såg den på svenska, men har du möjlighet så tycker jag du ska se den på engelska för Jamie Foxx och Tina Fey är den perfekta kombon för att få in både det smarta och roliga i dialogerna.

Jag tycker att du ska se den här filmen även om du inte har små barn hemma, om inte så för att budskapet den förmedlar gör sig perfekt som ett avslut på 2020. Vi kan alla må bättre av att njuta av livet som det är och att hitta ljusglimtarna varje dag.

Själen går att streama från Disney+, och släpptes den 25 december 2020.

Bilder: Soul

En biolog som vill känna sig invigd och därför alltid letar efter detaljer och dolda budskap. Älskar riktigt bra karaktärsbeskrivningar men hatar övertydlighet. Har även en förkärlek till Will Ferrell och tecknat.