Recension Serier & TV

Solsidan – Allas våra favoritfamiljer är tillbaka med besked

Bra

• Allt!

Dåligt

• Att man måste vänta till 2021 innan säsong 7 kommer.

ÄNTLIGEN är Freddan och gänget tillbaka, som jag har längtat! Jag har sett alla avsnitt av säsong 6 och kan berätta att ingen kommer bli besviken, det är en hejdundrande comeback Herngren och company serverar oss på ett silverfat. Efter att ha sett alla avsnitt kan jag konstatera att det var ett snilledrag att ta en ”paus” då handlingen fördjupats och man blandar humor och allvar ännu bättre än innan. Tycker även man går in i karaktärerna djupare och man får tex. en liten hint om varför mardrömsgrannen Ove Sundqvist (Henrik Dorsin) är som han är.

Allra bäst är att mycket utrymme ges till Mickan och Freddans tillvaro vilket jag tacksamt tar emot. Bornebusch och Rheborg är fantastiska och dessa skådespelare är overkligt samspelade. Hatten av flera gånger om till dessa två giganter! Mötena mellan Rheborg och Anette är i vanlig ordning vansinnigt roligt och jag undrar hur gänget kan hålla sig för skratt när de filmar. Skäringer och Herngren är stabila och lika underhållande som vanligt, likaså Dorsin och Cederbladh.

Oves snålhet är lika brutal som vanligt och det är för jäkla roligt när han ska hyra ut källaren via Airbnb. Kan inte med ord beskriva hur fantastiskt roligt det är när Freddan tar tjänstledigt från sitt jobb och försöker hittade andra sätt att fylla sina dagar med. När han försöker umgås med sina barn, speciellt den yngsta, och sedan berättar för Mickan hur svårt han tycker det är skrattar jag så att tårarna sprutar.

Detta enda jag har att klaga på är att kommande säsonger inte kommer sändas innan år 2021 och 2023 vilket ger mig en abstinens som heter duga men det är som det är, den som väntar på något gott väntar alltid för länge. Ni kan i vilket fall se fram emot en riktigt rolig höst tillsammans med gänget i Solsidan.

Solsidan har premiär den 20 oktober på C More och Tv4