Stockholm Filmfestival 2011 – On the ice

On the ice utspelas i nordligaste Alaska. Det är stora kontraster, där ett fullt modernt liv blandas med en tillvaro som präglas mycket av den traditionella inuitiska kulturen. Kompisarna Qalli och Aivaaq lyssnar på hiphop och rappar, går på fest och tar droger, för att nästa morgon iklädda pälskantade vita anoraker ge sig ut med skoter och släde på den oändliga isen för att jaga säl.

Och det är under den där säljakten som allt går illa. Påverkade av både alkohol och droger från gårdagens fest hamnar Aivaaq och Qalli i bråk med kompisen James, och plötsligt ligger James död på isen, i en blodpöl som sakta sugs upp av snön. Skräckslagna beslutar sig vännerna för att hävda att han har fallit genom isen, och de återvänder till stan där de måste handskas med alla frågor och skuldkänslor. Vilket så klart inte är det lättaste, särskilt inte när Qallis pappa Egasake inte riktigt kan acceptera killarnas förklaring av vad som hänt.

Josiah Patkotak som spelar Qalli är riktigt bra. För övrigt är skådespeleriet lite ojämnt, men å andra sidan är alla skådisar debutanter, liksom regissören Andrew Okpeaha MacLean. Jag skulle kunna tänka mig att utbudet av professionella skådisar som är inuiter inte är jättestort, och många av de som medverkar i filmen är säkert invånare i Barrow.

Josiah Patkotak som Qalli, om given av fyra nyanser av vitt

Historien är i grunden inte jätteoriginell, men det är å andra sidan första gången jag ser en film som utspelar sig i den här delen av USA, i en kultur jag knappt kände till. Och det som är mest fascinerande med On the ice är inblicken man får av tillvaron i Barrow, Alaska, som är USA:s nordligaste stad. Staden, där ungefär 60 procent av de drygt fyratusen invånarna är inuiter, är snötäckt nästan hela året, omgiven av tundra, och det är molnigt nästan hela tiden. Det är en fascinerande karg miljö, och när filmen utspelar sig är det sommar och således ljust dygnet runt. Allt är täckt av fyra nyanser av vitt.

Tyvärr hängde jag inte riktigt med på vad som hände i slutet. Då är det rätt frustrerande att ha gått själv på filmen så man inte har någon att diskutera med…

On the ice är med och tävlar om Bronshästen, och visas på Stockholm Filmfestival:  Tors 17/11 kl 17.30 och Lör 19/11 kl 13.00.