Recension Serier & TV

Succession säsong 2 – Allas vår American Psycho-familj är tillbaka och elakheterna håller i sig

HBO:s dramaserie Succession om en mediakoncernfamilj med patriarken och skitstöveln Logan Roy i toppen tog oss med storm förra året. HBO Nordic släppte första avsnittet av andra säsongen idag och Onyanserats Cissi och Emma har sett de första fem avsnitten. Nu undrar vi naturligtvis, håller den måttet?

EMMA: Vi är nog rörande överens om att Succession var något av det bästa som hänt TV-serievärlden på länge. Denna skruvade och intensiva berättelse om överklassen och dess intriger och falskspel överraskade i varje vändning. Man förvånades ständigt av hur jävliga de kunde vara mot varann och hur alla högg alla i ryggen. Säsong 1 hade dessutom en rapp och rolig dialog som man alltid skrattade högt åt. Jag har längtat så mycket på den andra säsongen att jag har varit lite rädd för mina egna skyhöga förväntningar. Hur har du haft det med förväntningarna, har du klarat av att hålla dem på en rimlig nivå, Cissi?

CISSI: Som jag har längtat efter denna katastrof till rika rövhattar! Nästan skrämmande hur lycklig en tv-serie kan göra mig. Självklart kan jag inte hålla mina förväntningar på en rimlig nivå, Emma. Pustar snabbt ut när jag konstaterar att elakheten som utgör familjen Roys signum fortfarande är intakt då patriarken Logan (makalösa Brian Cox) pressar den förtryckta sonen Kendall hårt genom att fråga: “When did they approach you, took it long or did you open your legs on the first date”? Som ljuv musik i mina öron då dialogen fortfarande är lika svidande elak som sig bör inom la familia Roy. Papsen är lite arg efter stuntet som Kendall med syskon försökte sig på när de trodde att Logans dagar var räknade i första säsongen.  Vad tycker du om världens drygaste familj omgång två, Emma?

EMMA: Den håller absolut måttet! Jag vågade också andas ut lite i andra avsnittet. Den håller samma snabba takt, samma märkliga och oväntat roliga dialog som första säsongen. Men det är ju inte samma som vanligt: Kendall är märkbart trasig och stukad efter pappa Logans kontrakupp mot sonen. Samtidigt befinner sig Shiv (Sarah Snook) i samma situation som Ken i början av säsong ett, hon ska efterträda pappa. Logan är verkligen ett sånt jävla as.

CISSI: Oh ja, Kendall är som en strykrädd hund som verkar ha gett upp och går fint i pappas koppel nu. Jäklar vad bra Jeremy Strong är som Kendall. Man vill bara ge honom ett tuggben och en mjuk bädd framför brasan.

EMMA: Man tycker ju nästan synd om honom. Även om han också är ett as på så många sätt vill man ibland bara ropa, run, save yourself! Han missbrukar ju inte bara kola utan också sin faders kärlek så att säga. Hehe.

CISSI: Haha, med betoning på nästan. Jag älskar hur rollerna börjar kastas om, att Shiv nu är den som får ta mest skit och gå igenom Logans hårda tester för att se om hon kan hålla måttet. Roman (begåvade Kieran Culkin) börjar vakna upp ur sitt eviga tillstånd av psykopati och inse ett och annat om sin egen odödlighet i pappas ögon. När han och hans flickvän försöker ha telefonsex är briljant! Trodde aldrig jag skulle nämna efternamnet Culkin i samma mening som ordet briljant.

EMMA: Men stackars pajas-Roman! Jag älskar hans karaktär – som fenomen alltså, jag skulle aldrig i livet vilja umgås med honom –  han är så komplex. Samtidigt som han säger vad som faller honom in på viktiga möten är han ju lika livrädd för pappa som Kendall. Culkin är verkligen suverän, en ovanlig talang skulle jag vilja påstå. Jag kommer hålla koll på honom framöver!

CISSI: Han är verkligen någon att hålla ögonen på och hoppas Roman blir långvarig i serien. Vad tycker du om att Logan har kvicknat till, Emma? Bra eller dåligt för handlingen?

EMMA: Personliga erfarenheter av stroke gör att jag alltid söker med ljus och lykta efter representation inom kultur – så för egen skull tycker jag att det är extremt tråkigt att det att de verkar ha släppt den aspekten, förutom lite mediciner. Men jag tycker också att serien kunde ha vunnit på den extra komplexiteten dramaturgiskt. Eftersom det inte är ett så vanligt grepp, hade det varit spännande om de hade utforskat det mer. Det är ju superspännande att någon med så mycket makt beter sig irrationellt på grund av neurologiska skador… jag drar paralleller till ryktena om att Trump är antingen dement eller har haft en stroke…  Logan beter sig fortsatt helt galet ibland, men det tolkar jag som att han alltid har gjort så, som att det är en del av hans personlighet. Med det sagt har vi inte sett hela säsongen och det är ju inte helt omöjligt att det kommer tillbaka som tråd. Succession jobbar ju ofta med helt oväntade vändningar. Det är därför jag älskar den. Finns det andra trådar du saknar från första säsongen?

CISSI: Jag är inne på samma spår som du, det hade varit lite mer intressant för handlingen om Logan fortsatt att utveckla någon slags demens eller få små TIA-attacker istället för att verka vara hälsan själv som nu. Men som du redan sagt, tvära kast är vad som gör Succession till den utmärkta tv-serie den är. Vi åker förhoppningsvis på fler än en överraskning innan säsongens sista avsnitt. Hade velat se lite mer av Logans fru Marcia (Hiam Abbass) för om jag inte missminner mig började hennes karaktär utvecklas något i slutet av säsong 1. Vem är kvinnan och vilken agenda finns det? Hon känns för smart för att endast vara en klassisk guldgrävare eller vad tycker du Emma?

EMMA: Tänkte precis samma! Det var den stora frågan som jag hade efter säsong 1: Vem är egentligen den hemliga Marcia? Hon är ett enigma. Hoppas att de tar upp den tråden igen.
En annan sak som är så suverän med Succession är ju att den visar den komplexa enhet som är familjen. Visst, det är skruvat och helt galet, men det är fascinerande hur nära syskonen är, samtidigt som de inte drar sig för att sätta knivar i ryggen på varandra. Det får mig att fundera på den speciella relation som syskonskap är, den där gemensamma barndomen som formar vilka vi blir som människor. Även om vi blir olika som personer så är vi ju vittnen till varandras tillkomst som syskon. Det är genialt skildrat

CISSI: Klockren analys! De fortsätter ändå att prata med varandra trots att de har ca 20 olika typer av vassa föremål inkörda i varandras ryggar, det är syskonkärlek i all sin prakt. Sedan har det ju med all säkerhet att göra med att de älskar rikedom och hellre förblöder av alla sticksår snarare än att resa sig upp och säga: “Fuck you all” och kasta in handduken. Girig vill ju som sagt bara ha mer trots ett högt pris i form av missbruk och en förintad självkänsla. En av de rika knösarna vars tv bolag familjen Roy vill köpa i avsnitt fem vet inte hur rätt hon har under den extremt obekväma middagen hemma hos henne när hon säger: “Seems like your family have some issues to solve”. Jo tack, det finns en hög av fjädrar i samma storlek som Mount Everest som behöver plockas. Hade varit magiskt om familjen Roy tog hjälp av en familjeterapeut men det är verkligen för bra för att vara sant så jag ska absolut inte gapa efter för mycket då manuset redan håller världsklass.

EMMA: Haha, du minns väl det där totala terapihaveriet i första säsongen? Det sket sig ju kungligt, så att säga.

CISSI: Självklart gör jag det, därför som jag gapar efter mer haha!

EMMA: Nu har vi ju sett halva säsong 2. Hur känns det?

CISSI: Jag är fortfarande oerhört förälskad i familjen Roy och är definitivt inte besviken än så länge. Du?

EMMA: Det enda jag är ledsen över är att jag sett fem avsnitt och måste vänta fem veckor innan den är ikapp… Så, ja, jag älskar den fortfarande. Jag är mycket lättad över att den håller samma klass som säsong ett och att den är fortfarande det bästa som hänt tv-serievärlden på mycket länge.

CISSI: Ett stort jävla AMEN på det Emma.

Den här artikeln är producerad av Onyanserats redaktion.