Post Type Selectors

Swiss Army Man-Radcliffe släpper väder på öde ö

SAM2

Den har beskrivits som en mix av Cast Away och Länge Leve Bernie och även om det kanske är väl långsökt ligger det ändå något i det. Precis som ovan nämnda kombination är Swiss Army Man en osannolik story som inte liknar någonting annat du tidigare sett. För någon kommer Daniel Kwan och Daniel Scheinerts dramakomedi att vara en styggelse du önskar att du aldrig sett, för någon annan ett tänkvärt mästerverk. Inte särskilt ovanligt när det gäller film men det brukar ändå finnas en viss nyans i tyckandet. Här vet jag inte alls, det här är en film som egentligen är helt omöjlig att recensera, den måste upplevas.

SAM1
Daniel Radcliffe i sitt livs roll

Daniel Radcliffe spelar ett lik som flyter iland på en öde ö. Vi får ingen bakgrundsstory eller egentlig förklaring, det bara är så. På nämnda ö har Hank (Paul Dano) beslutat att ta sitt liv. Vi vet heller inte här varför eller hur han hamnade på denna synnerligen händelserika öde ö, det som ligger närmast till hands är han helt enkelt tröttnat på livet och ämnar hänga sig. Med snaran runt halsen upptäcker han kroppen som ligger vid strandkanten och tvingas snabbt ändra i agendan. Han kan ju inte ta livet av sig utan att kolla in döingen först. Liket, som får namnet ”Manny” presenterar sig genom att släppa en brakare och nu följer en halvtimma av kiss -och bajshumor i bästa i South Park-anda och det är också här en stor del av publiken på Sundance-festivalen valde att kasta in handduken och sonika vandra ut ur lokalen men de som valde att sitta kvar fick en oförglömlig filmupplevelse.

SAM
Han är både användbar

Med tiden upptäcker Hank hur han kan nyttja Mannys kropp för att kunna överleva, han vill nämligen inte längre dö och jag inser att det här kommer att låta som en dussinfilm signerad Adam Sandler, vilket också gör den här filmen omöjlig att recensera. Swiss Army Man skall dock aldrig jämföras med en Adam Sandler-film av den enkla anledningen att där Sandler gör infantil humor utan hjärta och eftertanke använder Kwan och Scheinarts snarare anatomiska effekter för att göra en poäng.

Hur som helst, Mannys fisar kan tända brasor, han kan användas som mänsklig vattenkran och skjuta frön. Han är helt enkelt en Swiss Army Man, för den som är bekant med fällkniven med alla sina olika funktioner. Under hela den här tiden är han lika immobil som Terry Kiser är i kultklassikern Länge Leve Bernie men Hank ger honom en personlighet, precis som Tom Hanks gör med sin volleyboll i Cast Away. Den livlösa kroppen släpas runt och paret introduceras ständigt för nya upptäckter på den öde ön när Hank nu försöker ta sig hem. Snart börjar dock Manny att prata. Han kan fortfarande inte röra en lem men tydligen var han inte fullt så död som det först verkade och filmen tar en ny vändning.

SAM4
Och bärbar

Det kan låta lite elakt med tanke på rollen han spelar men Daniel Radcliffe har aldrig varit bättre och Dano övertygar i rollen som ”skeppsbruten” men det är tillsammans de skapar filmmagi. Eftersom hela filmen kretsar kring dessa två personer är det självklart en nödvändighet att de fungerar ihop och personkemin är oklanderlig. Det är också här den svåra avvägningen mellan komedi och drama avgörs. I en film där de både är det komiska inslaget och det allvarliga existentiella ditot måste de behärska båda. Mellan högljudda fjärtar utkämpas också en kamp mot inre demoner och jag är inget annat än imponerad.

Visuellt är det vackert och sparsmakat och det passar perfekt för sinnesstämningen. Något som däremot sticker ut är musiken. Den utgörs i princip av skådespelarnas egna alster så räkna med mycket a capella och det blir allt från Cotton Eye Joe till Popcorn. Filmmakarna har till och med lyckats ro hem ett godkännande från John Williams att använda filmmusiken till Jurassic Park i vissa scener, för att bjuda på en liten cliffhanger.

Det är mycket nära full pott för Swiss Army Man men den dalar tyvärr i slutet när man försöker slänga in en fånig subplot som någon form av förklaring. Här tappar man fokus och det känns direkt krystat. Vissa berättelser är helt enkelt bäst oförklarade.

Oklart när och hur Swiss Army Man kommer visas framöver.